Évf. 15 szám 1 (2023)
Galambos Péter emlékének

A huatou 話頭 chan buddhista meditációra vonatkozó fogalom vizsgálata X–XII. századi szövegekben

Mirella Keller
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Bio

Megjelent 2023-05-16

Kulcsszavak

  • chan,
  • Dahui Zonggao,
  • gong'an,
  • huatou,
  • kínai buddhizmus,
  • Zutang ji,
  • 話頭
  • ...Tovább
    Kevesebb

Hogyan kell idézni

Keller, M. (2023). A huatou 話頭 chan buddhista meditációra vonatkozó fogalom vizsgálata X–XII. századi szövegekben. Távol-Keleti Tanulmányok, 15(1), 99–116. https://doi.org/10.38144/TKT.2023.1.5

Absztrakt

A huatou 話頭 ('kulcsmondat') fogalom a chan buddhizmus egyik jellegzetes meditációs technikájára utal. A tanulmány a huatou használati és szemantikait változásait vizsgálja különböző X–XII. századi chan szövegekben.
A huatou kifejezés már az első chan gong’an 公案 (jap. kōan) gyűjteményben is előfordult, vagyis a többnyire mesterek és tanítványaik közötti interakciókat lejegyző történetek, példázatok gyűjteményében, név szerint a 952-ben összeállított Zutang ji 祖堂集 (A pátriárkák csarnokának gyűjteménye) című szöveggyűjteményben. A huatou jelentőssége Dahui Zonggao 大慧宗杲 (1089–1163) tanításainak köszönhetően változott jelentősen, szerinte ugyanis a huatou a gong’an egyesszenciális egysége, a szituáció kulcspontja, s egyben az általa tanított meditációs technika alapja.
Jelen tanulmány célja, egyfeleől, hogy a huatou kifejezés különböző szövegforrásokban való előfordulásait megvizsgálva, illetve szövegpéldák bemutatásával történeti áttekintést nyújtson a fogalom szemantikai alakulását illetően. Célja, másfelől, hogy rámutasson, a kifejezés mindig is fellelhető volt a chan gong’an irodalomban, ezzel bemutatva, hogy a Dahui Zonggao-féle meditációs technikaként való használátot a chan buddhizmusban milyen történeti fázisok előzték meg.

Hivatkozások

  1. Dahui pujue chanshi yulu 大慧普覺禪師語錄. T47, no. 1998A.
  2. Jingde chuandeng lu 景德傳燈錄 T51, no. 2076.
  3. Foguo Yuanwu chanshi yulu 佛果圓悟禪師語錄. T47, no. 1997.
  4. Tianru weizi chanshi yulu 天如惟則禪師語錄. X70, no. 1403.
  5. Wumen guan 無門關. T48, no. 2005.
  6. Xinxin ming 信心銘. T48, no. 2010.
  7. Zutang ji 祖堂集. B25, no. 144.
  8. Anderl, Christoph 2004. Studies in the Language of Zu-tang ji. Oslo: University of Oslo.
  9. Anderl, Christoph 2021. „Chán Buddhism in an Inter-religious and Cross-linguistic Perspective.” In: Christoph Anderl – Christian Wittern (eds.) Chán Buddhism in Dūnhuáng and Beyond. Leiden: Brill, 1–22. https://doi.org/10.1163/9789004439245_002
  10. Buswell, Robert 1987. “The ‘Short-cut’ Approach of K’an-hua Meditation: The Evolution of a Practical Subitism in Chinese Ch’an Buddhism.” In: Peter N. Gregory (ed.) Sudden and Gradual, Approaches to Enlightenment in Chinese Thought. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers. https://doi.org/10.1515/9780824890773-011
  11. Broughton, L. Jeffrey ford. 2017. The Letters of Chan Master Dahui Pujue. Oxford: Oxford University Press.
  12. Cleary, Thomas és J. C. ford. 1998. The Blue Cliff Record. BDK Amerika.
  13. Foulk, T. Griffith 2000. “The Form and Function of Koan Literature: A Historical Overview.” The Koan: Text and contexts in Zen Buddhism. Oxford: Oxford University Press.
  14. Hamar Imre 1998. „A hirtelen megvilágosodás előfutára: Tao-seng.” Korunk 8: 76–80.
  15. Hamar Imre 2017. A kínai buddhizmus története. Budapest: ELTE Konfuciusz Intézet.
  16. Heine, Steven 2016. Chan Rhetoric of Uncertainty in the Blue Cliff Record, Sharpening a Sword at the Dragon Gate. USA: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199397761.001.0001
  17. McRae, R. John 2000. “The Antecedents of Encounter Dialogue in Chinese Ch’an Buddhism.” The Koan: Text and contexts in Zen Buddhism. Oxford: Oxford University Press, 46–74. https://doi.org/10.1525/9780520937079
  18. McRae, R. John 2003. Seeing Through Zen. California: University of California Press.
  19. Miklós Pál ford. 1987. Kapujanincs átjáró. Kínai csan-buddhista példázatok. Budapest: Helikon kiadó.
  20. Levering, L. Miriam. 2010. “Dahui Zonggao (1089-1163): The Image Created by His Stories about Himself and by His Teaching Style.” Zen Masters. USA: Oxford University Press, 91–116. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195367645.003.0004
  21. Pap Melinda. 2013. „A kínai buddhizmus története.” Buddhizmus. Budapest: Magyar Vallástudományi Társaság, L’Harmattan, 175–194.
  22. Poceski, Mario 2015. The Records of Mazu and the Making of Classical Chan Literature. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190225742.001.0001
  23. Sekida Satsuki 1997. Two Zen Classics. New York: Weatherhill.
  24. Sharf, Robert H. 2005. Coming to Terms with Chinese Buddhism: A Reading of the Treasure Store Treatise. Honolulu: University of Hawai’i Press,
  25. Sharf, Robert H. 2007. “How to Think with Chan Gong’an.” Thinking with cases, Specialist Knowledge in Chinese Cultural History. Honolulu: University of Hawai’i Press, 205–243.
  26. Schlütter, Morten 2000. “Before the Empty Eon’ versus ‘A Dog Has No Buddha-Nature’, Kung-an Use in the Ts’ao-tung Tradition and Tahui’s Kung-an Introspection Ch’an.” The Koan: Text and contexts in Zen Buddhism. Oxford: Oxford University Press, 168–199.
  27. Schlütter, Morten 2010. How Zen became Zen, The dispute over Enlightenment and the Formation of Chan Buddhism in Song-Dynasty China. Honolulu: University of Hawai’i Press.
  28. Sun, Chaofen 1996. Word-Order Change and Grammaticalization in the History of Chinese. Standford: Standford University Press.
  29. Terebess Gábor ford. 1990. Folyik a híd, Zen/csan buddhista anekdotakincs. Budapest: Officina Nova.
  30. Wu, Jiang 2008. Enlightenment in Dispute. New York: Oxford University Press.
  31. Yü Chün-fang 1979. “Ta-hui Tsung-kao and Kun-an Ch’an.” Journal of Chinese Philosophy 6: 211–235. https://doi.org/10.1111/j.1540-6253.1979.tb00084.x