Évf. 15 szám 1 (2023)
Galambos Péter emlékének

A gtum mo gyakorlata Tilópa realizációs énekein keresztül és betekintés a tantrikus elgondolásba

Péter Sándor Galambos
Eötvös Loránd Tudományegyetem

Megjelent 2023-05-16

Kulcsszavak

  • gtum mo,
  • Tilópa,
  • Narópa,
  • Recsungpa,
  • tantrikus buddhizmus,
  • realizáció,
  • hat jóga,
  • realizációs ének
  • ...Tovább
    Kevesebb

Hogyan kell idézni

Galambos, P. S. (2023). A gtum mo gyakorlata Tilópa realizációs énekein keresztül és betekintés a tantrikus elgondolásba. Távol-Keleti Tanulmányok, 15(1), 1–36. https://doi.org/10.38144/TKT.2023.1.1

Absztrakt

Jelen munkámban röviden bemutatom a spiritualitás tantrikus vízióját, amelyet a jógik Tibet távoli hegyein napjainkban is átélnek. Számos hagyomány mindmáig fennmaradt, amelyek közül az egyik legátfogóbb és legteljesebb – gyakorlatban és elméletben egyaránt – a Rechung Nyengyud, a fülbe súgott átadási vonallal rendelkező tanítás, amely Rechungpától ered. Maga Rechungpa az indiai mahásziddháktól, Tilópától és Nárópától kapta a titkos beavatását. Tilópa fennmaradt, a tantrizmus tipikus szimbólumaival tűzdelt életrajzai alapján megérthetjük a tantrikus gyakorlatok világát, amelyben a mindennapi élet a tantrikus szimbólumok és történetek révén tiszta spiritualizmussá alakul át, és amely fokozza a gyakorló jógik hétköznapi élethelyzeteit. A legfontosabb követelmény egyfajta tantrikus jelenlét és önbizalom, amelyet az indiai mahásziddhák élete szemléltet, és amelynek tökéletes megtestesítője maga Tilópa. Ezt az önbizalmat a jógik a tantrikus megerősödés alatt nyerik el, amelynek során a halandó testüket és a tisztátalan tudatukat egy hozzáértő mester a mandalák eredendően tökéletes táncaként és a buddhák tiszta elméjébe való bepillantásaként mutatja be.

A tantrikus gyakorlatok lényege a mahámudrá elérése, a tökéletes bizalom a tiszta, szennyezetlen tudat-természetben. Ennek megvalósításához a legfontosabb gyakorlat a tummo (heves tűz), amely Nárópa Hat Jógájának központi eleme, továbbá a tibeti jógagyakorlatok közül a legismertebb. Tilópa misztikus realizációs dalai között több olyan rövid, de lényegre törő leírást találunk a tummo pontos jógikus technikáiról, elméleteiről, jeleiről és céljairól, amelyek mélyreható betekintést nyújtanak a gyakorlat alapvető dinamikájába. Ezeket hagyományosan titoktartás övezi, amely miatt számos tévhit és bizonytalanság merült fel a tantrikus buddhista gyakorlatok valódisága és lehetőségei kapcsán. Ennek ellenére bízom benne, hogy jelen munkámmal megvilágíthatom a tantrizmus valódi mivoltát, ahogyan azt a beavatott követői átélik. Az utóbbi időben több forradalmian új kutatás jött létre, fontos szövegeket fordítottak le, ami kétségtelenül hozzájárul a tantrikus hagyományok holisztikusabb megértéséhez, azonban a fókuszban továbbra is a szanszkrit nyelvű szövegek állnak. Ez a megközelítés teljességgel érthető, mivel a tanítások eredeti formájukban az indiai kultúrkörből erednek, de legalábbis onnan fordították őket. Ez ugyanakkor figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy a hatalmas szövegkorpusz, amely Indiában elveszett, Tibetben továbbra is fennmaradt mind a szövegtradícióban, mind az élő hagyományban, amelyet távoli kolostorokban és félreeső remetelakokban őriztek meg. Sok munka vár még ránk, de remélem, hogy az első lépésként betekintést nyújthatok a témába, amely inspiráció is lehet a további kutatáshoz ebben a gazdag és ősi hagyományban. 

[A tanulmány Galambos Péter Sándor 2018-ban az ELTE Bölcsészettudományi Karán, a Keleti nyelvek és kultúrák szak Tibeti szakirányán benyújtott szakdolgozata. A dolgozat témavezetője Tóth Erzsébet volt. A szöveget szakmailag Orosz Gergely és Jónás Dávid lektorálták. Az absztrakt Jónás Dávid fordította. – A szerk.]

Hivatkozások

  1. Bde mchog snyan brgyud nor bu skor gsum. Padma dkar po (ed.). Vols. 1–2. Palampur: Sungrab Nyamso Gyunphel Parkhang, 1975.
  2. CHD = Mi la ras pa: Snyan brgyud las Steng sgo rnam grol gyi chos drug in Ras chung snyan brgyud skor, vol. 4 (Mes po’i shul bzhag 259), 219–256.
  3. CHNG = Tilópa – Nárópa (author) – Mar pa Chos kyi blo gros (trans.): Chos nyid gnyug ma’i mgur, in Ras chung snyan brgyud skor (vol. 4) (Mes po’i zhal lung 259), 7–8.
  4. NGDNBM = Nárópa – Marpa (trans.): Snyan brgyud rdo rje rnal ’byor ma, in bDe mchog snyan brgyud nor bu skor gsum, vol. Ga, 95–104.
  5. Ras chung snyan brgyud skor (vol. 1–19) (Dpal brtsegs bod yig dpe rnying zhib ‘jug khang (ed.) Mes po’i shul bzhag 256–274), Beijing: Khrung go’i bod rig pa dpe skrun khang (2011).
  6. SGKHKH = Snyan brgyud kyi ‘khrul ‘khor, in Ras chung snyan brgyud skor (vol. 7) (Mes po’i shul bzhag 262), 63–71.
  7. YCH = Tilópa (author) – Mar pa Chos kyi blo gros (trans.) Śrīsaṃvaropadeśa-mukha-karṇaparacintāmaṇi, Dpal sdomba’i man ngag zhal nas snyan du brgyud pa’i Yid bzhin gyi nor bu = Snyan brgyud yig chung in Derge Tanjur, no. 1529, 23. kötet, 86r–89r.
  8. YZHNP = Snyan brgyud kyi brgyud pa Yid bzhin nor bu’i phreng ba, in Ras chung snyan brgyud skor (vol. 2) (Mes po’i shul bzhag 257), 1–201.
  9. YZHNBLG = Yid bzhin nor bu’i lo rgyus, in Ras chung snyan brgyud skor (vol. 2) (Mes po’i shul bzhag 257), 202–370.
  10. ZDG = Tilópa: Zab mo’i don brgyad, in Bde mchog snyan brgyud nor bu skor gsum, vol. 1, 73–93.
  11. Duff, Tony 2010. The Bodyless Dakini Dharma: The Dakini Hearing Lineage of the Kagyu. Kathmandu: PKTC.
  12. Eliade, Mircea 2006. Az örök visszatérés mítosza, avagy a mindenség és a történelem.
  13. Guenther, Herbert V. 1963. The Life and Teaching of Naropa. Oxford: Oxford University Press.
  14. Jackson, Roger R. 2004. Tantric Treasures, Three Collections of Mystical Verse from Buddhist India. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0195166418.001.0001
  15. Roberts, Peter Alan 2000. The Biographies of Ras-chung-pa: The Evolution of a Tibetan Hagiography. Oxford: Harris Manchester College.
  16. Thrangu, Khenchen 2002. The Life of Tilopa and The Ganges Mahamudra. Crestone‒Auckland: Namo Buddha Publications and Zhyisil Chokyi Ghatsal Publications.
  17. Marpa 1995. Mar pa Ch. B. (author), Torricelli, F. ‒ Naga S. T. (ford.), Cayley, V. (ed.). The Life of the Mahāsiddha Tilopa. Dharamsala: LTWA. Táranátha 1983.
  18. Jo Nang Tāranātha (author), Templemann, D. (ed., trans.). Tāranātha’s Bka’. babs. bdun. ldan, The Seven Instruction Lineages by Jo. Nang. Tāranātha. Reprint. Dhar-amsala: LTWA, 2007.
  19. Torricelli, Fabrizio 1998. "The Tibetan Text of the Karṇatantravajrapada.” East and West 48/3–4: 385–423.
  20. Tucci, Giuseppe 1999. Tibetan Painted scrolls. Bangkok: SDI Publications.
  21. White, David Gordon 1996. The Alcemical Body. Siddha Traditions in Medieval India. Chicago‒London: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226149349.001.000135