A gtum mo gyakorlata Tilópa realizációs énekein keresztül és betekintés a tantrikus elgondolásba
Megjelent 2023-05-16
Kulcsszavak
- gtum mo,
- Tilópa,
- Narópa,
- Recsungpa,
- tantrikus buddhizmus
- realizáció,
- hat jóga,
- realizációs ének ...Tovább
Hogyan kell idézni
Copyright (c) 2023 Péter Sándor Galambos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Absztrakt
Jelen munkámban röviden bemutatom a spiritualitás tantrikus vízióját, amelyet a jógik Tibet távoli hegyein napjainkban is átélnek. Számos hagyomány mindmáig fennmaradt, amelyek közül az egyik legátfogóbb és legteljesebb – gyakorlatban és elméletben egyaránt – a Rechung Nyengyud, a fülbe súgott átadási vonallal rendelkező tanítás, amely Rechungpától ered. Maga Rechungpa az indiai mahásziddháktól, Tilópától és Nárópától kapta a titkos beavatását. Tilópa fennmaradt, a tantrizmus tipikus szimbólumaival tűzdelt életrajzai alapján megérthetjük a tantrikus gyakorlatok világát, amelyben a mindennapi élet a tantrikus szimbólumok és történetek révén tiszta spiritualizmussá alakul át, és amely fokozza a gyakorló jógik hétköznapi élethelyzeteit. A legfontosabb követelmény egyfajta tantrikus jelenlét és önbizalom, amelyet az indiai mahásziddhák élete szemléltet, és amelynek tökéletes megtestesítője maga Tilópa. Ezt az önbizalmat a jógik a tantrikus megerősödés alatt nyerik el, amelynek során a halandó testüket és a tisztátalan tudatukat egy hozzáértő mester a mandalák eredendően tökéletes táncaként és a buddhák tiszta elméjébe való bepillantásaként mutatja be.
A tantrikus gyakorlatok lényege a mahámudrá elérése, a tökéletes bizalom a tiszta, szennyezetlen tudat-természetben. Ennek megvalósításához a legfontosabb gyakorlat a tummo (heves tűz), amely Nárópa Hat Jógájának központi eleme, továbbá a tibeti jógagyakorlatok közül a legismertebb. Tilópa misztikus realizációs dalai között több olyan rövid, de lényegre törő leírást találunk a tummo pontos jógikus technikáiról, elméleteiről, jeleiről és céljairól, amelyek mélyreható betekintést nyújtanak a gyakorlat alapvető dinamikájába. Ezeket hagyományosan titoktartás övezi, amely miatt számos tévhit és bizonytalanság merült fel a tantrikus buddhista gyakorlatok valódisága és lehetőségei kapcsán. Ennek ellenére bízom benne, hogy jelen munkámmal megvilágíthatom a tantrizmus valódi mivoltát, ahogyan azt a beavatott követői átélik. Az utóbbi időben több forradalmian új kutatás jött létre, fontos szövegeket fordítottak le, ami kétségtelenül hozzájárul a tantrikus hagyományok holisztikusabb megértéséhez, azonban a fókuszban továbbra is a szanszkrit nyelvű szövegek állnak. Ez a megközelítés teljességgel érthető, mivel a tanítások eredeti formájukban az indiai kultúrkörből erednek, de legalábbis onnan fordították őket. Ez ugyanakkor figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy a hatalmas szövegkorpusz, amely Indiában elveszett, Tibetben továbbra is fennmaradt mind a szövegtradícióban, mind az élő hagyományban, amelyet távoli kolostorokban és félreeső remetelakokban őriztek meg. Sok munka vár még ránk, de remélem, hogy az első lépésként betekintést nyújthatok a témába, amely inspiráció is lehet a további kutatáshoz ebben a gazdag és ősi hagyományban.
[A tanulmány Galambos Péter Sándor 2018-ban az ELTE Bölcsészettudományi Karán, a Keleti nyelvek és kultúrák szak Tibeti szakirányán benyújtott szakdolgozata. A dolgozat témavezetője Tóth Erzsébet volt. A szöveget szakmailag Orosz Gergely és Jónás Dávid lektorálták. Az absztrakt Jónás Dávid fordította. – A szerk.]
Hivatkozások
- Bde mchog snyan brgyud nor bu skor gsum. Padma dkar po (ed.). Vols. 1–2. Palampur: Sungrab Nyamso Gyunphel Parkhang, 1975.
- CHD = Mi la ras pa: Snyan brgyud las Steng sgo rnam grol gyi chos drug in Ras chung snyan brgyud skor, vol. 4 (Mes po’i shul bzhag 259), 219–256.
- CHNG = Tilópa – Nárópa (author) – Mar pa Chos kyi blo gros (trans.): Chos nyid gnyug ma’i mgur, in Ras chung snyan brgyud skor (vol. 4) (Mes po’i zhal lung 259), 7–8.
- NGDNBM = Nárópa – Marpa (trans.): Snyan brgyud rdo rje rnal ’byor ma, in bDe mchog snyan brgyud nor bu skor gsum, vol. Ga, 95–104.
- Ras chung snyan brgyud skor (vol. 1–19) (Dpal brtsegs bod yig dpe rnying zhib ‘jug khang (ed.) Mes po’i shul bzhag 256–274), Beijing: Khrung go’i bod rig pa dpe skrun khang (2011).
- SGKHKH = Snyan brgyud kyi ‘khrul ‘khor, in Ras chung snyan brgyud skor (vol. 7) (Mes po’i shul bzhag 262), 63–71.
- YCH = Tilópa (author) – Mar pa Chos kyi blo gros (trans.) Śrīsaṃvaropadeśa-mukha-karṇaparacintāmaṇi, Dpal sdomba’i man ngag zhal nas snyan du brgyud pa’i Yid bzhin gyi nor bu = Snyan brgyud yig chung in Derge Tanjur, no. 1529, 23. kötet, 86r–89r.
- YZHNP = Snyan brgyud kyi brgyud pa Yid bzhin nor bu’i phreng ba, in Ras chung snyan brgyud skor (vol. 2) (Mes po’i shul bzhag 257), 1–201.
- YZHNBLG = Yid bzhin nor bu’i lo rgyus, in Ras chung snyan brgyud skor (vol. 2) (Mes po’i shul bzhag 257), 202–370.
- ZDG = Tilópa: Zab mo’i don brgyad, in Bde mchog snyan brgyud nor bu skor gsum, vol. 1, 73–93.
- Duff, Tony 2010. The Bodyless Dakini Dharma: The Dakini Hearing Lineage of the Kagyu. Kathmandu: PKTC.
- Eliade, Mircea 2006. Az örök visszatérés mítosza, avagy a mindenség és a történelem.
- Guenther, Herbert V. 1963. The Life and Teaching of Naropa. Oxford: Oxford University Press.
- Jackson, Roger R. 2004. Tantric Treasures, Three Collections of Mystical Verse from Buddhist India. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0195166418.001.0001
- Roberts, Peter Alan 2000. The Biographies of Ras-chung-pa: The Evolution of a Tibetan Hagiography. Oxford: Harris Manchester College.
- Thrangu, Khenchen 2002. The Life of Tilopa and The Ganges Mahamudra. Crestone‒Auckland: Namo Buddha Publications and Zhyisil Chokyi Ghatsal Publications.
- Marpa 1995. Mar pa Ch. B. (author), Torricelli, F. ‒ Naga S. T. (ford.), Cayley, V. (ed.). The Life of the Mahāsiddha Tilopa. Dharamsala: LTWA. Táranátha 1983.
- Jo Nang Tāranātha (author), Templemann, D. (ed., trans.). Tāranātha’s Bka’. babs. bdun. ldan, The Seven Instruction Lineages by Jo. Nang. Tāranātha. Reprint. Dhar-amsala: LTWA, 2007.
- Torricelli, Fabrizio 1998. "The Tibetan Text of the Karṇatantravajrapada.” East and West 48/3–4: 385–423.
- Tucci, Giuseppe 1999. Tibetan Painted scrolls. Bangkok: SDI Publications.
- White, David Gordon 1996. The Alcemical Body. Siddha Traditions in Medieval India. Chicago‒London: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226149349.001.000135