Teacher Education in the 21st Century – From the McKinsey Report to Competency-Based Teacher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2024.2.03

Keywords:

teacher role, teacher education, competency, non-split teacher education, competency-based teacher education

Abstract

The study provides an overview of the challenges and trends in 21st century teacher education (TE), focusing on the impact of the McKinsey-report, split and non-split TE programs, and competency-based TE. In our analysis, we examine the changes that have taken place in teacher preparation in recent years, with particular attention to the questions raised by the McKinsey-report and their effects.

We explore trends in teacher education and present the main characteristics and advantages of competency-based teacher education, while highlighting the challenges and further development opportunities in the field.

References

Benedek, A. (2012). Digitális korunk tendenciái a pedagógiai gondolkodásban. In Varga, L. (Ed.), Közok-tatás-vezetési kutatások 2010–2012 Tanulmányok (pp. 37–78). Közoktatási Vezetők Oktatási és Nevelésfejlesztési Alapítvány.

Benedek, A. (2012). A pedagógusképzés megújítása: lépés vagy toporgás. Módszertani közlemények, 52(2), 7–12.

Borbély, M. (2018). Pedagógus digitális kompetencia-körkép 2018. 1. rész. Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 65(12), 627–652.

Brezsnyánszky, L. (2009). A tanári mesterképzés kialakult rendje és első jelentkezői. Educatio, 3, 335–348.

Chira, Cs. (2020). A digitális kompetencia keretrendszerei és a pedagógusok digitális kompetenciája. In Lengyelné Molnár, T. (Ed.), A kultúraváltás hatása az egyéni kompetenciákra: a digitális kompeten-cia modelljei. (pp. 38–57). Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. https://doi.org/10.46403/Akulturavaltashatasaegyeni.2020.38

Chrappán, M. (2011). Kompetencia a közoktatásban. Educatio, 10(4), 550–560.

Chrappán, M. (2022). A NAT evolúciója 2010–2021 között. Educatio, 21(1), 30–47. https://doi.org/10.1556/2063.31.2022.1.3

Csapó, B. (2007). A tanári tudás szerepe az oktatási rendszer fejlesztésében. Új Pedagógiai Szemle, 57(3–4), 11–23.

Falus, I. (2009). A hazai tanárképzés változásai európai mérlegen. Educatio, 18(3), 360–370.

Hanák, Zs. (2007). Kompetencia alapú tanítás-tanulás pedagógiája, pszichológiája. Kompetencia-alapú programok elterjesztése a tanárképzésben. Módszertani Kiadvány, 5. Eszterházy Károly Főis-kola.

Kárpáti, A. (2008). Tanárképzés, továbbképzés. In Fazekas, K., Köllő, J. & Varga, J. (Eds.), Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért (pp. 193–215). Ecostat.

Kopasz, G. (2021). Oktatáspolitika és tanárképzés Finnországban a tehetséggondozás aspektusából. In Medovarszki, I. (Ed.), Tantárgypedagógiai kaleidoszkóp, 2021 (pp. 225–239). Magánkiadás. http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7305

Kotschy, B. (2012). A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési folyamatában. Oktatási Hivatal.

Kozma, T. (2009). Tanárképzés a Bologna-folyamatban. Educatio, 18(3), 273–278.

Kozma, T. (2018). Tanuló közösségek és társadalmi innovációk. Educatio, 27(2), 237–246. https://doi.org/10.1556/2063.27.2018.2.6

Mrázik, J. (2010). A tanárképzés helye és helyzete a PTE-n. Pécsi Tudományegyetem.

Nagy, J. (2000). XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó.

Polónyi, I. (2019). Az életpályamodell bevezetése után. Új Pedagógiai Szemle, 69(5–6), 115–129.

Poplavskyi, M. M. (2021). Teacher as a media figure in modern higher education: A competence-based approach. Linguistics and Culture Review, 5(4), 904–914. https://doi.org/10.21744/lingcure.v5nS4.1772

Simonics, I. (2016). A pedagógusképzés megújítása. Typotop Kft.

Szabó, D. (2022). Digitális szakadék áthidalása pedagógusok között. PedActa, 12(2), 35–41. https://doi.org/10.24193/PedActa.12.2.4

Szebeni, R. (2010). A kompetencia alapú oktatás pedagógus személyiség háttere. Debreceni Egyetem.

Downloads

Published

2024-11-08

How to Cite

Szabó, D. (2024). Teacher Education in the 21st Century – From the McKinsey Report to Competency-Based Teacher Education. Teacher Education and Learning, 23(2), 046–061. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2024.2.03

Issue

Section

Professional Learning Communities