Publikációs és etikai szabályzat

Publikációs és etikai szabályzat

közlésre benyújtott tanulmány más folyóiratokban nem publikált, illetve elbírálás alatt nem lévő, eredeti írásmű lehet. Erről a szerző(k)nek a kézirat feltöltése során nyilatkozniuk kell.

A kéziratok benyújtása online, a folyóirat (https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/) honlapján elektronikus úton történik, a szerzők honlapon történő regisztrációja után. A kéziratokat doc., docx. file-ban kell benyújtani a rovatok publikációs feltételei szerint.

A Pedagógusképzés folyóirat minden lapszáma, és külön minden cikke egyedi DOI azonosítót kap. A DOI Prefix 10.37205, melyet a lap megnevezése, a kiadás éve, a lapszám és a cikk sorszáma is követ.

Rovatok publikációs feltételei

Tanulmányok

A benyújtott tanulmány terjedelme: 30 000–40 000 karakter, amelynek az alábbiakat is tartalmaznia kell:

  • cím magyarul, angolul,
  • absztrakt magyarul, angolul (500–600 karakter nyelvenként),
  • öt–hét kulcsszó magyarul, angolul,
  • a szerző(k) neve, e-mail-címe és a megjelenésnél feltüntethető intézmény és szervezeti egység neve.

A Tanulmányok rovatban megjelenő írásokat két független bíráló anonim módon értékeli.

A bírálat fő szempontjai:

1)

A közlésre választott műfajnak való megfelelés;

 

2)

a téma relevanciája, aktualitása és a folyóirat profiljához való illeszkedése;

 

3)

a téma, probléma elméleti megalapozottsága;

 

4)

az alkalmazott kutatási/elemzési módszerek és eszközök minősége illeszkedése a problémához;

 

5)

az eredmények elemzésének összetettsége, tudományos újdonsága;

 

6)

a tanulmány formai megfelelése (táblázatok, ábrák, hivatkozás stb.).

 

 

 

 

 

Műhelyek, tanuló közösségek

A benyújtott írások terjedelme: 20 000–30 000 karakter, amelynek az alábbiakat kell tartalmaznia:

  • cím magyarul, angolul,
  • absztrakt magyarul, angolul (500–600 karakter nyelvenként),
  • öt–hét kulcsszó magyarul, angolul,
  • a szerző(k) neve, e-mail-címe és a megjelenésnél feltüntethető intézmény és szervezeti egység neve.

A rovatban megjelenő írásokat két független bíráló anonim módon értékeli.

A bírálat fő szempontjai:

1)

Az írásban vizsgált kérdéskör, jelenség aktualitása, jelentősége és újszerűsége a gyakorlat szempontjából;

 

2)

az elméleti háttér strukturált és kritikus bemutatása;

 

3)

amennyiben kutatás kapcsolódik a téma feldolgozásához, annak módszertani hátterének bemutatása;

 

4)

az elemzés minősége, komplexitása; a levont következtetések miként járulnak hozzá a szakma fejlődéséhez, a gyakorlat elemzéséhez;

 

5)

a hivatkozások és az írás formai megfelelése; nyelvi minősége.

 

 

 

 

 

Iskolateremtők

A benyújtott írások terjedelme: 20 000–30 000 karakter, amelynek az alábbiakat kell tartalmaznia:

  • cím magyarul, angolul,
  • a szerző(k) neve, e-mail-címe és a megjelenésnél feltüntethető intézmény és szervezeti egység neve.

A kéziratot a beküldést követően a rovatszerkesztők bírálják.

A bírálat fő szempontjai:

1)

A rovat profiljához való illeszkedés;

 

2)

a szöveg koherenciája, nyelvi megformáltsága;

 

3)

a közlési feltételekben megfogalmazott formai követelményeknek való megfelelés.

 

 

 

 

 

Szemle

A benyújtott írások terjedelme: 2 000–3 000 karakter, amelynek az alábbiakat kell tartalmaznia:

  • cím magyarul, angolul,
  • a szerző(k) neve, e-mail-címe és a megjelenésnél feltüntethető intézmény és szervezeti egység neve.

A Szemle rovatba benyújtott írások javasolt tartalma: 

a szemlézett anyag rövid tartalmi összefoglalója (szerepeljen benne a szemlézett anyag bibliográfiája is: szerző, cím, kiadás helye, kiadó, oldalszám, ISBN-szám);

a szerző/szerzők bemutatása;

a tartalom, szerkezet, forma kritikai értékelése és elemzése: ez a szemle meghatározó része, itt javasoljuk a szemlézett anyag fő gondolatainak, kutatás esetében módszertani megközelítésének, a szakterületen a témában megjelenő aktuális trendekhez, koncepciókhoz, a témában megjelenő aktuális publikációkhoz való viszonyulásának kritikai elemzését és értékelését;

a szemlézett anyag jelentőségének, újdonságértékének, várható hatásának bemutatása.

 

A kéziratot a beküldést követően a rovatszerkesztők bírálják.

A bírálat fő szempontjai:

1)

A szöveg kidolgozottsága, nyelvi megformáltsága;

 

2)

a formai követelményeknek való megfelelés;

 

3)

a szemlézett tartalom relevanciája, kapcsolódása a pedagógusképzéshez, a pedagógusok szakmai tanulásához és fejlődéséhez;

 

4)

a szöveg szakmai színvonala, az elemzés és értékelés szakmaisága alapján.

 

 

 

 

 

Eszmecsere

A benyújtott írások terjedelme: 9 000–15 000 karakter, amelynek az alábbiakat kell tartalmaznia:

  • cím magyarul, angolul,
  • absztrakt magyarul, angolul (300–500 karakter nyelvenként),
  • három–öt kulcsszó magyarul, angolul;
  • a szerző(k) neve, e-mail-címe és a megjelenésnél feltüntethető intézmény és szervezeti egység neve.

A kéziratot a beküldést követően a rovatszerkesztők bírálják.

A bírálat fő szempontjai:

1)

A benyújtott írásnak tartalmaznia kell egy rövid, 5–8 mondatos (300–500 karakter) absztraktot, amely az írás fő tételmondatát és gondolatmenetét foglalja össze. 

A főszöveg 9 000–15 000 karakter terjedelemben logikus, követhető módon ismerteti a szerző álláspontját, érveit, következtetéseit, esetleges dilemmáit.

 

2)

Az írás a tudományos vita ismérveit viseli, azaz a szerző álláspontja mellett érvel, azt elméleti szempontból is alátámasztja, indokolja (pontos szakirodalmi hivatkozásokkal). 

Más álláspontokat cáfol, ellenérveket fogalmaz meg, ugyanakkor személyeskedéstől mentes és a témára összpontosít.

 

3)

Az írásnak aktuális, szakmai-gyakorlati szempontból releváns problémát kell tárgyalnia. Közérthető nyelvezettel, elgondolkodtató kérdésekkel, új szempontok felvetésével inspirálja az olvasókat.

 

         

A Pedagógusképzés szerkesztési folyamata

  1. A szerkesztőség értékeli a beküldött kéziratot: megvizsgálja, hogy annak témája illeszkedik-e a folyóirat profiljához és elvégzi a plágiumszűrést.
  2. A főszerkesztő egyetértésével a rovatvezető felkér két (a nem tanulmány jellegű rovatok esetén egy), szakértőt az anonim értékelési folyamathoz. A lektorok a téma elismert szakemberei, tudományosan minősített, több intézményből felkért kutatók.
  3. A lektorok 30 napon belül értékelik a kéziratot a lektori űrlapon, ezen kívül szöveges értékelést is küldenek a kapott szövegről a szerkesztőségnek az OJS felületen keresztül. A bírálat során a lektorok az alábbi kategóriák valamelyikébe sorolják a kéziratot: elfogadás; elfogadás kisebb változtatásokkal; elfogadás jelentős átdolgozással; elutasítás.
  4. Amennyiben mindkét felkért lektor elutasítja a kézirat megjelenését, a Pedagógusképzés nem közli azt. Egy támogató és egy elutasító lektori vélemény esetén a rovatvezető a főszerkesztővel egyetértésben harmadik lektort kér fel.
  5. A rovatvezető a főszerkesztővel egyetértésben továbbítja a szerzőnek a lektori véleményeket és a szerkesztőség döntését.
  6. A lektorálási folyamat minden részletét, különösen a szerzők és a lektorok kilétét a szerkesztőségnek bizalmasan kell kezelni.

 A bírálati eredményekről a szerzőket elektronikusan értesítjük, akik kéziratukat a lektori vélemények alapján egyszer korrigálhatják.

Magyar tanulmányok esetében a lektori folyamat magyarul történik, az angol nyelvű tanulmányok esetében angol nyelven, kivételes esetben (például, ha magyar a szerző és a lektor is és indokolt) magyarul. A folyóirat törekszik arra, hogy az angol nyelvű tanulmányok esetében minél több külföldi lektor bírálja a tanulmányokat.

A benyújtott kézirattal kapcsolatos tartalmi és formai elvárások

  1. A közlés alapvető feltétele, hogy a szerző a folyóirat online felületén található útmutató alapján készítse el a kéziratát. A folyóirat nem fogad be ettől eltérő formában készített anyagokat.
  2. A kéziratot, valamint annak csatolmányait a regisztrációt követően, az útmutató alapján szintén a folyóirat honlapján kell feltölteni Word-formátumban.
  3. A bírálati eljárás lezárulta után a szerző értesítést kap a kézirat befogadásáról vagy elutasításáról. Elfogadás esetén a szerzőnek a megadott határidőn belül a lektori és szerkesztőségi javaslatokat mérlegelve el kell végeznie a kért módosításokat.
  4. A határidőn belül elvégzett korrekciók megtörténte után a szerkesztőség megvizsgálja a szükséges korrekciók tényleges elvégzését, majd ezt követően dönt a kézirat végleges elfogadásáról.
  5. A nyelvileg lektorált angol és magyar kéziratot a szerzőnek az átnézés és jóváhagyás után egy héten belül kell visszaküldenie. A szerző tudomásul veszi, hogy a jóváhagyása után további változtatásra nincs lehetőség.
  6. A szerző a kézirat benyújtásakor nyilatkozik arról, hogy a benyújtott kézirat eredeti munka, az máshol nem jelent meg, illetve nincs megjelenés alatt.

A szerkesztőség az alábbi esetekben eláll a publikálástól

  1. Ha a szerkesztőség vagy a lektorok plágiumot, adathamisítást vagy eredményferdítést találnak a kéziratban, valamint felfedezik, hogy a cikk másodközlés.
  2. Ha a szerző nem megfelelően javítja és szerkeszti kéziratát. 
  3. Ha a szerző nem veszi figyelembe a publikációs folyamatban rögzített határidőket.

A szerzőnek jogában áll kifogással élni a szerkesztőségi döntés ellen, ezt a főszerkesztőnél kell jeleznie írásban. Az ügyet a szerkesztőség áttekinti, és döntését a folyóirat etikai irányelvei alapján meghozza, melyről a szerzőt írásban a főszerkesztő tájékoztatja.

Etikai megfontolások

A Pedagógusképzés Szerkesztősége követi a Committee of Publication Ethics (CORE) iránymutatásait (https://publicationethics.org/).

A szerkesztő mindenkor a szerzők fajára, nemére, szexuális irányultságra, vallására, származására vagy politikai nézeteire való tekintet nélkül értékeli a kézirat szellemi tartalmát.

A szerkesztő és a szerkesztőségi munkatársak a publikálásra átadott kézirattal kapcsolatban semmilyen információt sem közölhetnek a szerzőn, a lektorokon, a potenciális lektorokon, egyéb szerkesztői tanácsadókon, a kiadón kívüli más személlyel.

A publikálásra váró, de még ki nem adott anyagok a szerző írásba foglalt nyilatkozatban kifejezett engedélye nélkül nem használhatók fel.

A szakértői értékelési és közzétételi folyamat minden résztvevőjének nyilvánosságra kell hoznia minden olyan kapcsolatot, amely potenciális összeférhetetlenséget okozónak tekinthető. A szerkesztőknek közzé kell tenniük ezeket az információkat, ha úgy vélik, hogy fontosak a kézirat megítélésében.  A véleményezők nem véleményezhetnek olyan kéziratokat, melyek szerzőivel, a tanulmányhoz kapcsolódó cégekkel, intézményekkel bármilyen versenyből, együttműködésből, vagy más kapcsolatból eredő érdekellentétben állnak.

Az összeférhetetlenség kezelése kapcsán a főszerkesztő külön figyelemmel jár el. Amennyiben a szerkesztők nyújtják be saját kézirataikat a folyóiratba a főszerkesztő biztosítja a folyamat teljes anonimitását, a szakértői lektorok névtelenségét és a saját kéziratuk rekordjaihoz való hozzáférés korlátozását, lehetővé téve a pártatlan szakértői értékelést és döntéshozatalt. Ez alól a szabály alól kivételt képeznek a szerkesztői bevezetők és/vagy véleménycikkek.

Amennyiben egy cikk fizikai és/vagy pszichés vizsgálat eredményeit közli, a szerző(k) kötelesek megküldeni a szerkesztőség számára a kutatásetikai engedélyt.

Szerzői jogi nyilatkozat

A szerzők megtartják a szerzői jogokat, de a folyóiratnak adják az első közlés jogát.

A Pedagógusképzés tartalma felhasználható a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) szerint. ​A tanulmányok részbeni vagy teljes felhasználásakor a tudományterületnek megfelelő hivatkozást minden felhasználónak meg kell tennie. A megjelenés után a tanulmány az Attribution – Non Commercial – No Derivative Works (CC-BY-NC-ND-4.0) licenc alá kerül, amely mások számára lehetővé teszi, hogy a cikket a szerzők és az első megjelenés helyének feltüntetésével szabadon felhasználják.

A folyóirat a közlésekért nem kér "közlési díjat", Article Processing Charge-ot.