A pedagógusképzés átalakításának - fejlesztésének kérdései
DOI:
https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2003.3-4.06Keywords:
pedagógusképzés, fejlesztésAbstract
A pedagógusképzés átalakítása, fejlesztése fő feladatainak meghatározása során három körülményt szükséges figyelembe venni: e képzés jelenlegi helyzetét, problémáit; a pedagógusképzés „kettős kötődésére” tekintettel mind a közoktatás igényeit, mind pedig a felsőoktatásban történő változásokat, valamint a pedagógusképzés nemzetközi fejlődési tendenciáit. A pedagógusképzés jelenlegi helyzetéről, e képzés színvonaláról, hatékonyságáról pontos ismereteink nincsenek, ennek kellően egzakt értékeléséhez alapos, sokoldalú követéses vizsgálatra lenne szükség
(amelynek súlypontja nyilvánvalóan már a fiatal pedagógusok iskolai működésének idejére esne). Ezért e tekintetben csak feltételezésekre lehet szorítkoznunk. A közoktatás és a felsőoktatás részéről érkező kihívások viszont fő vonásaiban ismeretesek, és - legalábbis a dokumentumok szintjén - ismerjük a pedagógusképzés nemzetközi fejlődési tendenciáit is (ami nem korlátozható a bolognai folyamattal összefüggő kérdésekre).
A következőkben ezek alapján szeretném vázolni és megindokolni a pedagógusképzés átalakítására, fejlesztésére vonatkozó javaslataimat, előrebocsátva, hogy ezek fő gondolata a képzés színvonalának emelése, hatékonyságának növelése, az ehhez szükséges feltételek megteremtése, megőrizve a pedagógusképzés értékeit és elkerülve a szükségtelen, a minőségi követelmények érvényesítésével ellentétes szervezeti változtatásokat.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.