A tudáscsere és a szakmai tanulás értéke az oktatási inklúzió szempontjából: szakmai dilemmák értelmezése különböző oktatáspolitikai és gyakorlati kontextusokban

Authors

  • Rachel Lofthouse
  • Mhairi Beaton
  • Quinta Kools
  • Erika Kopp

DOI:

https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2021.1.02

Keywords:

inklúzió, szakmai tanulás, komplexitás, tudáscsere

Abstract

A nemzetközi szakmapolitikai irányelveket negfogalmazó dokumentumok jövőbemutató és nagyratörő célul tűzték ki, hogy az oktatás biztosítson minden fiatal számára méltányos és minőségi tanulási lehetőséget az egész világon.  Ez a tanulmány a PROMISE  Erasmus+  tudáscsere projektet ismerteti, mely arra irányult, hogy továbbképző tananyagokfejlesztésével e célkitűzés megvalósításában támogassa az európai pedagógusokat. A projekt keretében Bronfenbrenner elmélete (1979) segítségével tártuk fel az oktatási ökoszisztéma komplexitását, majd néztünk szembe az ebből fakadó kihívással, hogy valóban Európa-szerte relevánsak legyenek a kifejlesztett tananyagok a tanárok számára. Mikro- és mezoszinten a résztvevő országok tanárai által megfogalmazott aktuális szakmai dilemmák összegyűjtésével biztosítottuk, hogy valódi igényeken alapuljanak a válaszul kifejlesztésre kerülő eszközök. Makroszinten pedig a projektcsapat hosszú egyeztetések során tárta fel a résztvevő országok nemzeti sajátosságait az oktatáspolitika és a tanárképzés terén, valamint azonosította a fiatalok azon csoportjait, akiket az adott rendszer nem szolgál ki megfelelő hatékonysággal. A tanulmány rávilágít arra, hogy számos nemzeti kontextusban mennyire összetett vállalkozás mindenki számára hatékonyan megvalósítani az inklúziót. Ugyanakkor bemutatja azt is, hogy a PROMISE projekt milyen választ adott erre a kihívásra olyan anyagok kifejlesztésével, amelyek meghagyják az európai pedagógusok szakmai önállóságát arra nézve, hogyan használják ezeket a szakmai tanulási lehetőséget a saját, speciális oktatási kontextusukban.

Downloads

Published

2021-10-21

How to Cite

Lofthouse, R., Beaton, M., Kools, Q., & Kopp, E. (2021). A tudáscsere és a szakmai tanulás értéke az oktatási inklúzió szempontjából: szakmai dilemmák értelmezése különböző oktatáspolitikai és gyakorlati kontextusokban. Teacher Education and Learning, 20(1.), 30–53. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2021.1.02

Issue

Section

Research Articles