A tudáscsere és a szakmai tanulás értéke az oktatási inklúzió szempontjából: szakmai dilemmák értelmezése különböző oktatáspolitikai és gyakorlati kontextusokban
DOI:
https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2021.1.02Keywords:
inklúzió, szakmai tanulás, komplexitás, tudáscsereAbstract
A nemzetközi szakmapolitikai irányelveket negfogalmazó dokumentumok jövőbemutató és nagyratörő célul tűzték ki, hogy az oktatás biztosítson minden fiatal számára méltányos és minőségi tanulási lehetőséget az egész világon. Ez a tanulmány a PROMISE Erasmus+ tudáscsere projektet ismerteti, mely arra irányult, hogy továbbképző tananyagokfejlesztésével e célkitűzés megvalósításában támogassa az európai pedagógusokat. A projekt keretében Bronfenbrenner elmélete (1979) segítségével tártuk fel az oktatási ökoszisztéma komplexitását, majd néztünk szembe az ebből fakadó kihívással, hogy valóban Európa-szerte relevánsak legyenek a kifejlesztett tananyagok a tanárok számára. Mikro- és mezoszinten a résztvevő országok tanárai által megfogalmazott aktuális szakmai dilemmák összegyűjtésével biztosítottuk, hogy valódi igényeken alapuljanak a válaszul kifejlesztésre kerülő eszközök. Makroszinten pedig a projektcsapat hosszú egyeztetések során tárta fel a résztvevő országok nemzeti sajátosságait az oktatáspolitika és a tanárképzés terén, valamint azonosította a fiatalok azon csoportjait, akiket az adott rendszer nem szolgál ki megfelelő hatékonysággal. A tanulmány rávilágít arra, hogy számos nemzeti kontextusban mennyire összetett vállalkozás mindenki számára hatékonyan megvalósítani az inklúziót. Ugyanakkor bemutatja azt is, hogy a PROMISE projekt milyen választ adott erre a kihívásra olyan anyagok kifejlesztésével, amelyek meghagyják az európai pedagógusok szakmai önállóságát arra nézve, hogyan használják ezeket a szakmai tanulási lehetőséget a saját, speciális oktatási kontextusukban.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 The author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.