A tanárképző intézet szerepének alakulása a magyarországi tanárképzés történetében

Szerzők

  • Béla Pukánszky Egytemi tanár, Szegedi Tudományegyetem

DOI:

https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2012-2013.06

Absztrakt

A 2011. évi felsőoktatási törvényben nevesített „tanárképző központ” a magyar középiskolai tanárképzés történetében nem új. Funkcióját tekintve előzményének tekinthető a magyar egyetemeken a 19. század végén létesített „tanárképző intézet”. Ez az intézménytípus az egyetemi városokban létesült: Budapesten, majd később Kolozsváron, Szegeden, Pécsett és Debrecenben. Az volt a feladata, hogy a középiskola gyakorlatias igényeit szem előtt tartva, folyamatos érdekérvényesítő diskurzust folytasson a tanítás szabadságának humboldti eszméjére hivatkozó tudományegyetemi karokkal. A budapesti és a vidéki tanárképző intézetek az 1924. évi tanárképzési törvény jóvoltából erős legitimációra tettek szert, amelynek nyomán definiált jogosítványaik birtokában már jelentős sikereket értek el a tanárképzés komponenseinek összehangolása terén.

##submission.downloads##

Megjelent

2013-12-20

Hogyan kell idézni

Pukánszky, B. (2013). A tanárképző intézet szerepének alakulása a magyarországi tanárképzés történetében. Pedagógusképzés, 73–91. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2012-2013.06

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmány