Szociális és érzelmi jóllét biztosítása az iskolában
PDF (Magyar)

Keywords

szociális és érzelmi tanulás
iskolai fejlesztés
szociális és érzelmi jóllét

How to Cite

Winkler, Z., & Zsolnai, A. (2022). Szociális és érzelmi jóllét biztosítása az iskolában: Nemzetközi SEL programok bemutatása. Education Sciences | Education – Research – Innovation, 10(3), 5–23. https://doi.org/10.21549/NTNY.38.2022.3.1

Abstract

A mentális egészség kialakulásában a gyermek- és serdülőkor meghatározó időszak, mivel ekkor zajlik a legintenzívebben a kognitív, szociális és érzelmi készségek elsajátítása. A lelki egészség támogatása és a mentális betegségek megelőzése kiemelten fontos ezekben az életszakaszokban. Számos hatékony iskolai program létezik, melyeknek célja a tanulók és a pedagógusok mentális egészségének elősegítése, szociális és érzelmi jóllétének növelése. A jól megvalósított szociális és érzelmi jóllétet támogató iskolai szociális és érzelmi tanulást segítő (SEL) programok hosszútávú pozitív hatással vannak a tanulók testi-lelki egészségére, szociális-emocionális fejlődésére, tanulmányi eredményességére és viselkedésére egyaránt. A kutatási eredményeken alapuló SEL programok iskolai gyakorlatba történő átültetése azonban számos országban még nem, vagy csak elvétve valósult meg. A legtöbb iskolai SEL program az USA-ban működik, ahol óvodáskortól a középiskolás kor végéig nagy az érdeklődés a SEL tantervek iránt. Bár az EU tagállamaiban is egyre több szociális és érzelmi készséget fejlesztő program épül be az iskolák tantervébe, egységes terminológiák, keretrendszerek, értékelési szempontok és gyakorlatok bevezetésére van szükség. A tanulmány célja az amerikai és európai iskolai SEL programok bemutatása néhány példa által, a programok sokféleségének szemléltetésére.

https://doi.org/10.21549/NTNY.38.2022.3.1
PDF (Magyar)
Copyright (c) 2023 Szerző

Downloads

Download data is not yet available.