A CLIL nyelvi és kognitív előnyei

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.51139/monye.2024.3-4.8.24

Kulcsszavak:

CLIL, kevert módszertan, végrehajtó funkciók, stratégiahasználat

Absztrakt

A tanulmány arra a kérdésre keres választ, hogy az intenzív másodiknyelv-használat vezethet-e magasabb szintű nyelvi és kognitív működésekhez 13-14 éves, általános idegen nyelvi és tartalomalapú (CLIL) programokban részt vevő tanulók esetén. A kevert módszertanú vizsgálat struktúrája a Creswell-féle értelmező szekvenciális tervezési modellt követi,  melynek első fázisában a résztvevők (CLIL tanulók N=69 és kontrollcsoport N=73), szelektív figyelem valamint angol és magyar nyelvű betűfluencia teszteket töltöttek ki. Ezt követően a második fázisban a teszteken kiemelkedően magas és alacsony pontszámot elérő tanulók strukturált interjúkon vettek részt. Míg a szelektív figyelem teszteredményekben a csoportok között nem találtunk szignifikáns különbséget, az angol nyelvű betűfluencia teszteken a CLIL csoport jobban teljesített. Az interjúkon végzett kvalitatív tartalomelemzés megerősítette, hogy a CLIL-módszertannal párosuló intenzív másodiknyelv-használat, a szóelőhívás során alkalmazott nagyobb mértékű stratégiahasználat következtében befolyásolja az előhívás gyorsaságát és minőségét.

##submission.downloads##

Megjelent

2025-01-31

Hogyan kell idézni

Sántha-Malomsoki , Ágnes. (2025). A CLIL nyelvi és kognitív előnyei. Modern Nyelvoktatás, 30(3–4), 8–24. https://doi.org/10.51139/monye.2024.3-4.8.24

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok