Tartalom és nyelv integrációjának kérdései a hazai idegen nyelvű középiskolai földrajzoktatás gyakorlatában

Szerzők

  • János Kapusi Debreceni Egyetem TTK Földtudományok Doktori Iskola DSZC Bethlen Gábor Közgazdasági Technikum és Kollégium Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen https://orcid.org/0000-0002-6097-3037

DOI:

https://doi.org/10.51139/monye.2024.3-4.75.100

Kulcsszavak:

CLIL, földrajzoktatás, kétnyelvű oktatás, idegennyelvű tantárgyoktatás, idegen nyelv

Absztrakt

A hazai kétnyelvű középiskolai programokban a földrajz az egyik leggyakrabban megjelenő idegen nyelven tanított tantárgy. Az idegen nyelven tanító földrajztanárok munkája sajátos tantárgy-pedagógiai kihívás, hiszen a szaktantárgyi ismeretátadást és készségfejlesztést, valamint a korszerű nyelvoktatás módszereit és célrendszerét kellene összhangba hozni egy olyan oktatási környezetben, ahol a kétnyelvűség és a földrajz egyaránt marginálisan kezelt terület. Tartalom és nyelv integrációja ugyanakkor számos módon és változatos formában megvalósulhat, függően a szaktanári szerepfelfogástól, a CLIL szemlélete iránti nyitottságtól vagy az önképzésre való hajlandóságtól. A tanulmány egy szaktanárok körében végzett kérdőíves kutatás tanulságain keresztül próbálja megvilágítani az idegennyelvű földrajztanítás kihívásait, elsősorban a nyelvoktatás és nyelvhasználat szemszögéből.

##submission.downloads##

Megjelent

2025-01-31

Hogyan kell idézni

Kapusi, J. (2025). Tartalom és nyelv integrációjának kérdései a hazai idegen nyelvű középiskolai földrajzoktatás gyakorlatában. Modern Nyelvoktatás, 30(3–4), 75–100. https://doi.org/10.51139/monye.2024.3-4.75.100

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok