Tanköteles korú bevándorló gyermekek és fiatalok nyelvi integrációja a német közoktatásban

Szerzők

  • Eszter Bernadett Bakó Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Nyelvtudományi Doktori Iskola, Alkalmazott Nyelvészeti Program https://orcid.org/0000-0002-5648-6404

DOI:

https://doi.org/10.51139/monye.2023.3-4.100.117

Kulcsszavak:

bevándorló gyermekek, tanköteles fiatalok, nyelvi integráció, közoktatás Németországban, német mint második nyelv

Absztrakt

A tanulmány témája a tanköteles korú bevándorló gyermekek integrációja a német közoktatásban. Ez jelenleg egy kiemelten fontos és időszerű téma, részben az 2015 óta zajló jelentős bevándorlási hullám, részben az 2022-ben kitört ukrajnai háború miatt. A dolgozatban vizsgálom a migrációs folyamatokat, a bevándorló felnőttekre és a fiatalokra vonatkozó statisztikai adatokat. Részletesen tárgyalom az oktatásba való sikeres beilleszkedést és a nyelvi hátrányok leküzdését segítő programokat. Az integráció gyakorlati megvalósulásának részleteit a Donaueschingeni Oktatási Hivatalnál tett látogatásom alapján mutatom be. A tanárok továbbképzésének fontosságát és a felnőtteknek szóló nyelvkurzusokat is kiemelten vizsgálom. A családi háttér támogató szerepét is hangsúlyozom a gyermekek nyelvi fejlődésének és az iskolai előmenetelének vonatkozásában. 

##submission.downloads##

Megjelent

2023-12-13

Hogyan kell idézni

Bakó, E. B. (2023). Tanköteles korú bevándorló gyermekek és fiatalok nyelvi integrációja a német közoktatásban. Modern Nyelvoktatás, 29(3–4), 100. https://doi.org/10.51139/monye.2023.3-4.100.117

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok