Digitális oktatási megoldások a magyar mint idegen nyelv tanításában – a COVID-19 járvány miatt kialakult távoktatás tanulságai
DOI:
https://doi.org/10.51139/monye.2022.1-2.77.97Kulcsszavak:
digitális pedagógia, magyar mint idegen nyelv, digitális távoktatás, információs-kommunikációs technológiaAbsztrakt
A tanulmány a magyart idegen nyelvként tanító nyelvtanárok digitáliseszköz-használatáról ad áttekintést egy saját empirikus vizsgálat segítségével. Röviden bemutatja a magyar mint idegen nyelv (MID) tanításában elérhető és használt információs-kommunikációs technológiát (IKT) alkalmazó oktatási megoldásokat, majd a 2020 nyarán végzett kutatás eredményei alapján vizsgálja a COVID-19 világjárvány alatti digitális távoktatás során kialakult változásokat a MID-tanári munkában. A kutatás az adatközlők járvány előtti IKT-használata alapján felállított tipológia szerint vizsgálta a jellegzetes oktatási megoldások közötti kvantitatív és kvalitatív eltéréseket az eszközhasználat, valamint a didaktikai és szakmódszertani célok megvalósítása terén, kitérve a tanári attitűdre és annak szerepére is. A vizsgálat eredményei rámutatnak az IKT-eszközök használata és a digitális pedagógia elveinek sikeres megvalósítása közötti összefüggésekre.