A nyelvtanulás támogatása szótárak segítségével: három kétnyelvű szótár kritikai összehasonlítása
DOI:
https://doi.org/10.51139/monye.2022.1-2.36.50Kulcsszavak:
idegennyelv-tanulás, kétnyelvű szótár, lexikográfia, szótárelemzés, tanulószótárAbsztrakt
Hagyományosan a nyelvtanulók az idegennyelv-tanulási folyamat elején találkoznak először kétnyelvű szótárral és a kezdő nyelvtanulókat tanáraik gyakran arra ösztönzik, hogy vásároljanak két nyelvű szótárt és kezdjék is elhasználni azt. A kétnyelvű szótárak egyik típusa a nyelvtanulók számára, illetve az idegennyelv-tanulási folyamat támogatására készített tanulószótár. Jelen tanulmány fő célja az, hogy bemutassa milyen előnyökkel rendelkeznek a tanulószótárak a hagyományos kétnyelvű szótárakhoz képest. A tanulmány célja továbbá az is, hogy felhívja az idegennyelv-tanárok és kutatók figyelmét az említett szótárak előnyeire. A tanulmány elméleti háttere először bemutatja a szótárak különböző típusait és a nyelvtanulók szótárválasztási szokásai mögött meghúzódó motivációkat. Ezt követően a tanulmány második része bemutat három népszerű kétnyelvű szótárt, amelyek közül az egyik tanulószótár. Emellett a tanulmány összehasonlítja a klasszikus kétnyelvű szótárakat a tanulószótárral és bemutatja, hogy a tanulószótár miért is fontos és hasznos az idegennyelv-tanulók számára.