A nyelvi többközpontúság elméletének szerepe a nyelvoktatásban az angol és a német példáján
DOI:
https://doi.org/10.51139/monye.2022.1-2.18.35Kulcsszavak:
többközpontúság, angol, német, nyelvtanítás, koncentrikus modellAbsztrakt
Jelen tanulmány célja a nyelvi többközpontúság nyelvoktatásban betöltött szerepének vizsgálata, különös tekintettel az angol és a német mint idegen nyelvek tanítására. Jelen, elméleti orientációjú munka komparatív szemszögből értelmezi és rendszerezi a már meglévő kutatási eredményeket, és kísérletet tesz arra, hogy Clyne (1992) többközpontú modelljét Kachru (1992) World Englishes modelljének koncentrikus köreivel ötvözze. Az elméleti háttér felvázolását, illetve a két szóban forgó nyelv többközpontúságának összehasonlítását követően számos nyelvtanítás-módszertani következtetést is megfogalmaz. Az egyik legkézenfekvőbb különbség az angol és a német többközpontúsága között, amelynek a nyelvtanításra nézve is komoly következményei vannak, az a tény, hogy míg az angolnak két domináns változata van (amerikai és brit angol), addig a németnek csak egy (németországi német). Ennek ellenére mostanáig egyetlen nyelvtanítás-módszertani irányultságú tanulmány sem foglalkozott e két nyelv többközpontúságával komparatív megközelítésből – éppen ez teszi jelen tanulmányt relevánssá.