A digitális technológia szerepe a nyelvoktatásban, kitekintéssel a mesterséges intelligenciára

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.51139/monye.2025.1-2.52.69

Absztrakt

Jelen tanulmány célja, hogy a szakirodalom alapján áttekintést nyújtson az oktatástechnológia, különösen a mesterséges intelligencia (MI) szerepéről a modern nyelvoktatásban, a nyelvtanítás történetének a tükrében. Azt vizsgálja, hogy milyen területeken lehet hasznos a technológia. Ennek során nemcsak a különböző nyelvi tartalmak és készségek fejlesztésére, hanem az affektív előnyökre is kitér, így például a motiváció támogatására vagy a szorongásmentes tanulási környezet megteremtésére. Ezen túl azzal is foglalkozik, hogyan alakítható ki a nyelvtanulói autonómia az adaptív oktatási rendszerek segítségével. Legfontosabb megállapításai közé tartozik, hogy a virtuális tanulási környezeteknek fontos szerepe lehet a gátlások lebontásában, illetve hogy a modern chatbotok alkalmasak az autonóm nyelvtanulás támogatására. Rámutat arra is, hogy a nyelvtanulást támogató digitális eszközök egyes, újdonságként tálalt módszerei a nyelvtanítás története során sokszor már jóval korábban felbukkantak.

##submission.downloads##

Megjelent

2025-06-30

Hogyan kell idézni

Móser, A. (2025). A digitális technológia szerepe a nyelvoktatásban, kitekintéssel a mesterséges intelligenciára. Modern Nyelvoktatás, 31(1–2), 52–69. https://doi.org/10.51139/monye.2025.1-2.52.69

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok