Az óvodai integráció az érintettek szemszögéből
DOI:
https://doi.org/10.52092/gyosze.2022.4.5Kulcsszavak:
integráció, SNI, óvoda, óvodapedagógus-képzésAbsztrakt
ABSZTRAKT
Jóllehet az intézményi integráció, inklúzió, mint a társadalmi beilleszkedés alapja elméletileg általánosan elfogadott, a gyakorlati megvalósítás azonban sokszor még akadályokba ütközik. Az AVKF hallgatóival az óvodai integráció megvalósulásának hátterét vizsgáltuk óvodapedagógus hallgatók, óvónők, illetve óvodába járó gyermekek szüleinek a véleménye alapján.
A vizsgálatok kitértek a három csoport véleményére az integráció jelenlegi helyzetével kapcsolatosan, az óvodapedagógusoknak az elméleti és gyakorlati képzésre vonatkozó elégedettségére, a szülők véleményére gyermekük intézményi jóllétével kapcsolatosan, illetve azokra a személyi és tárgyi feltételekre, amelyek megléte fontos az eltérő fejlődésű gyermekek sikeres óvodai inklúziója szempontjából. Jóllehet a vizsgálatok eredményei nem reprezentatívak és nem hoztak különösebben meglepő eredményeket, hozzájárulhatnak a teendők dokumentálásához.
Kulcsszavak: integráció, SNI, óvoda, óvodapedagógus-képzés