Hallássérült középiskolások szóértésének vizsgálata

Hallássérült középiskolások szóértésének vizsgálata

Szerzők

  • Ágnes Szabó Tatabányai Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Speciális Szakiskola, Tatabánya, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2016.3.3

Kulcsszavak:

szóértés, hallássérülés, szakszókincs

Absztrakt

A hallássérültek beszédére jellemző a kiejtési zavar, amelyhez agrammatizmus, szegényes szókincs, mondat- és szövegértési nehézségek társulhatnak. A nyelv verbális használata, akár a beszédre, akár annak megértésére gondolunk, feltételezi az úgynevezett mentális lexikon aktiválását. A tanulmány célja elsődlegesen az, hogy feltárja, milyen mértékben marad el középiskolás hallássérült tanulók szóértése a hasonló korú halló társaikétól. A kutatás hallássérült és ép halló középiskolások mentális lexikonát vizsgálja szóértési teszt segítségével. Az eredmények szerint a hallássérülés hatással van a beszédfeldolgozásra, a hallássérültek szóértése elmaradást mutat az ép halló társakhoz képest. Az életkor azonban nem minden esetben befolyásolja a szókincs aktiválását. A kutatás eredményei hozzájárulnak a hallássérült középiskolások mentális lexikonának a megismeréséhez, és segítséget nyújthatnak a fejlesztő szakembereknek.

##submission.downloads##

Megjelent

2016. 09. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...