A szótagtudat fejlesztése óvodás-, illetve kisiskoláskorban

A szótagtudat fejlesztése óvodás-, illetve kisiskoláskorban

Szerzők

  • Valéria Juhász Szegedi Tudományegyetem, Szeged, Magyarország
  • Veronika Kálló Szegedi Tudományegyetem, Szeged, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2017.3.3

Kulcsszavak:

szótagtudat, fonológiai tudatosság, anyanyelvi tudatosság, fejlesztő gyakorlatok, írás-olvasás előkészítés

Absztrakt

Az olvasástanulás kognitív összetevőivel kapcsolatban számos vizsgálat kimutatta, hogy a fonológiai tudatosság fejlettségi szintje a korai (4–8) életévekben jelentős prediktív hatással bír az olvasástanulás sikerességére. Mégsem lehetünk elégedettek a gyakorlatban bekövetkező változásokkal. Ennek egyik oka az lehet, hogy mennyire vállalja fel az óvoda az iskola-előkészítést. E fonológiai tudatosság szempontjából szenzitív életkor kihasználása a kognitív érettség függvényében a módszerek, illetve ehhez kapcsolódóan az egyes részképességekhez illesztett gyakorlatok nehézségi fokának a megválasztása szempontjából lehet intézmény-, illetve életkorfüggő. A legújabb kutatások alátámasztják a fonológiai tudatosság első szakaszának, a szótagtudat óvodáskori fejlesztésének a szükségességét. Jelen tanulmány célja, hogy bemutassa az óvodás- és a kisiskoláskorban a kognitív fejlettséghez köthető fejlesztési lépéseket, illetve a fonológiai tudatosság fejlesztési feladatainak a spektrumát. 

##submission.downloads##

Megjelent

2017. 09. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Műhely
Loading...