Az áru- és márkanevek tárgyalásának jellegzetességei az anyanyelvi taneszközökben

Az áru- és márkanevek tárgyalásának jellegzetességei az anyanyelvi taneszközökben

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2022.4.4

Kulcsszavak:

áru- és márkanév, onomasztika, onomasztikai feladat, névtan tanítása

Absztrakt

A tanulmány azt vizsgálja, milyen terjedelemben és feladattípusok által jelennek meg az áru- és a márkanevekhez kapcsolódó ismeretek az általános iskola 3., 4. és 6. évfolyamának taneszközeiben. Célja elsősorban annak feltárása, hogy a névtani ismeretek átadása során a többihez képest mekkora súly esik e marginális helyzetű, a magyar névtanban ritkán kutatott névfajta megismertetésére. Emellett vizsgálja azt is, hogy az adott névtípust jellemzően milyen feladattípusok és tipikus névegyedek által mutatják be a tankönyvírók. A többi névtípushoz hasonlóan a márkanevekkel kapcsolatban is dominánsan tulajdonnevekre vonatkozó feladatokat találunk. Az onomasztikai feladatok is leginkább csak az egyes termékkategóriák jellemző neveit adják meg. Azok, amelyek például a „jó márkanév” kialakításának módjára, az egyes kategóriák közti (például személynév → márkanév vagy márkanév → fajtanév) változásra vonatkoznának, illetve ezek esetleges helyesírási kérdéseit tárnák fel, a vizsgált taneszközökben szórványosan jelennek csak meg.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-12-31

Folyóirat szám

Rovat

Műhely
Loading...