A nyelvjárási tudat fejlesztésének útján II. Újabb feladatok a nyelvjárási témakör tanításához
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2023.2.4Kulcsszavak:
nyelvjárási tudat fejlesztése, feladatok, dialektológia, élményszerű tanulásAbsztrakt
A két részből álló dolgozat második írása elsősorban a nyelvjárástani ismeretek feldolgozásához kíván segítséget nyújtani különféle munkaformákra és feladattípusokra épülő, saját fejlesztésű tanítási ötletek közlésével. A köznevelés és akár az egyetemi képzés különböző szintjein egyaránt alkalmazható feladatok célja, hogy élményszerűen, a tanulók és a hallgatók nyelvérzékére, és ha van, nyelvi hátterére építve mutassák be a nyelv területi változatosságának természetes voltát. A témakör fontos eleme a pozitív attitűd kialakítása, a tévhitek minél meggyőzőbb eloszlatása, adott esetben a sztereotípiák cáfolata, ezért a bemutatott feladatok erre is törekszenek. A pandémiás időszak tapasztalatai alapján a tanítási ötletek többsége az online oktatási közegben is megvalósítható. A feladatok alapjául a nyugat-dunántúli régió közel 200 középiskolás tanulója körében végzett empirikus kutatás eredményei is szolgáltak. Ezeket a dolgozat első része, a folyóirat jelen számának Tanulmányok rovata mutatja be részletesen.