Publikációs stílusunk
A Pedagógusképzés folyóirat publikációs stílusa
A Pedagógusképzés folyóirat hivatkozási és publikációs stílusa az APA (American Psychological Association, 1984/2019) nemzetközi stílusát követi, mely egységességével megkönnyíti szerzőinknek és olvasóinknak a társadalomtudományi folyóiratok többségében való eligazodást, egyben tartalmi és stiláris önfegyelemre ösztönöz.
Folyóiratunkban alapvetően ezt a rendszert követjük, de emellett a hazai hagyományok egyes elemeit is megtartottuk. Az alábbiakban az APA 7 Pedagógusképzés folyóiratban használt hivatkozási rendjét mutatjuk be. Javasoljuk a hivatkozások elkészítéséhez megfelelő referenciakezelő szoftverek (például Mendeley vagy Zotero), valamint olyan szövegszerkesztő programok (például MS Word) használatát, melyek támogatják a hivatkozási jegyzék elkészítését.
Hivatkozások a szövegen belül
Szövegen belül a hivatkozás, a szerző vagy szerzők nevével, valamint a munkájuk megjelenésének évszámával történik. Minden szövegközi hivatkozást fel kell tüntetni az irodalomjegyzékben és minden olyan munkának, amely megjelenik az Irodalomban, szerepelnie kell hivatkozásként a szövegben.
1) |
Szövegen belüli hivatkozás esetén 1.a) a szerző neve lehet a mondat része vagy 1.b) szerepelhet zárójelben. Például: 1.a) …amint azt Csapó (2012) tanulmányában közölt eredmények mutatják. 1.b) …több kutatás jutott hasonló eredményre (Csapó, 2012). |
2) |
Két szerző esetén a szerzők neveit “&” választja el egymástól. Például: (Hunyadyné & M. Nádasi, 1998). Magyar és nem magyar nyelven írt írásművek esetén egyaránt ezt az eljárást követjük. |
3) |
Három, négy vagy több szerző esetén a szövegközi hivatkozásban az első szerző vezetéknevét már az első idézéskor az et al. rövidítés és az évszám követi: (Nagy et al., 2020). |
4) |
A szó szerinti idézeteket idézőjelek fogják közre, a hivatkozás - az alábbi formát követve - megjelöli az oldalszámot is: (Popper, 2010, p. 55). |
5) |
Amennyiben egy szerzőnek azonos évben publikált több írására történik hivatkozás egy tanulmányon, akár egy zárójelen belül, azokat az egyes évszámok után írt betűjel különbözteti meg. A név egyszer szerepel, utána következnek az évszámok, egymástól vesszővel elválasztva, az évszám után pont nélkül. Például: (Döbrössy, 2000a, 2000b, 2000c) (Döbrössy, 2000a). |
6) |
Egy zárójelen belül több szerző munkájára hivatkozva az egyes tételeket pontosvessző (;) választja el (Németh, 1988; Pukánszky, 1989; Golnhofer & Szabolcs, 1990). |
7) |
A zárójelen belül a szerzők a hivatkozott mű évszáma szerinti sorrendben szerepelnek (Zsolnai, 2010; Kasik, 2016; Funke, 2019). |
8) |
Közvetett idézés esetén a szövegben az eredeti mű szerzője kerül feltüntetésre, a megjelenés évszámával, majd az „idézi” kifejezés után annak a szerzőnek a neve, aki idézte a munkát, a mű megjelenésének évszámával. Például: (Mérei, 1988 idézi Ranschburg, 2010) vagy (Mérei, 1988 as cited in Ranschburg, 2010). Az irodalomjegyzékben az a mű szerepel, ahol olvasható az idézet. |
9) |
Amennyiben teljes mondatot idézünk, akkor bezárjuk az idézőjelet és utána jön a hivatkozás. Amennyiben az idézett mondatot idézőjelen belül ponttal zárjuk le, a zárójelben lévő idézett tételek után is szükséges pontot tenni, mivel az a mondat vége. Például: „A képernyőidő hatásmechanizmusa kontextusfüggő (mikor, ki, kivel és mire használja az eszközt), továbbá jelenleg nem áll elegendő megbízható adat rendelkezésre arról, hogy a képernyő előtt eltöltött idő hogyan befolyásolja a gyermekek fejlődését.” (Canadian Paediatric Society Digital Health Task Force, 2017, p. 156). |
Hivatkozások az Irodalomban
Az elkészített írásművek végén a felhasznált irodalmak felsorolásának címe minden esetben Irodalom. Az Irodalomban a művek az első szerző vezetékneve szerinti szigorú betűrendben szerepelnek. Azonos szerző több művének felsorolása esetén a publikációk a legkorábbi évszámtól kezdődő időrendben állnak. A felhasznált szakirodalmak adatainál nem szükséges feltüntetni a kiadás helyét.
Kérjük a hivatkozások keretében, itt az Irodalomban is kerüljenek feltüntetésre az írások DOI-azonosítói. Ez növeli azok kereshetőségét, láthatóságát. Az egyes tételekhez kapcsolódó DOI azonosítók meglétét az alábbi oldalon lehet ellenőrizni: https://doi.crossref.org/simpleTextQuery. A DOI feltüntetésekor nem szükséges kiírniuk a DOI betűszót, valamint kérjük, hogy az alábbi formát használják: https://doi.org/10.1109/5.771073
Önálló könyvek
Szerző(k) nevei: először vezetéknév, vessző, majd a keresztnév első betűje és pont, azután (évszám). Cím. Kiadó. A könyv címét dőlt betűvel írjuk.
Például: |
|
|
Colverd, S. & Hodgkin, B. (2011). Developing emotional intelligence in the primary school. Routledge. |
|
Nagy, F. (1980). Pedagógiai értekezések. Akadémiai Kiadó. |
E-könyvek esetében, az eddigi formai szabályok megtartásával, szükséges megadni a szerző nevét, a kiadás évszámát, a könyv címét, a kiadót, valamint a DOI azonosítót.
Például: |
|
|
Forsyth, D. (2018). Probability and statistics for computer science. Springer Publishing Company. https://www.springer.com/gp/book/9783319644097 |
Azokban az esetben, amikor a szerző és a kiadó megegyezik, a kiadót nem szükséges feltüntetni.
Például: |
|
|
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165-000 |
20 szerzőig minden egyes szerző nevét szükséges pontosan feltüntetni, 21 vagy több szerző esetén a 19. szerző neve után … következik, majd a legutolsó szerző neve.
Például: |
|
|
McDuff, C., Smith, J., Kensington, K., Jones, S., Coughlan, S., Bortolin, L., Witte, M., Scott, A., Newport, A., Jensen, K., Wutzler, J., van Staden, I., McLean, J., Bergsma, G., Dowman, B., Petrie, K., Higgens, D., McCloud, R., Jessop, L., …Duncan, P. (2017). An introduction to quantitative analysis in finance. Houghton. |
Hivatkozás nem magyar nyelvű művekre
A nem magyar nyelvű hivatkozásokat az eredetileg megjelent nyelven kell közölni.
Például: |
|
|
Brand, S., Felner, R., Shim, M., Seitsinger, A. & Dumas, T. (2003). Middle school improvement and reform: Development and validation of a school-level assessment of climate, cultural pluralism, and school safety. Journal of Educational Psychology, 95(3), 570-588. |
Könyvfejezetek
Szerző(k) (évszám). Fejezet (tanulmány) cím. In Szerkesztő(k) neve (Ed.), Könyv címe dőlt betűvel (Oldalszámok: a fejezet első és utolsó oldala). Kiadó.
Például: |
|
|
Bakonyi, A. (2016). A játék az élet sója – A játék hatása a kisgyermek fejlődésére. In Kolosai, N. & M. Pintér, T. (Eds.), A gyermekkultúra jelen(tőség)e (pp. 106-118). |
|
Csányi, V. (2018a). A modern társadalom egyszemélyes közösségek populációja. In A globális elme – Elmélkedések a világról (pp. 140-146). Libri Kiadó. |
|
Aitken, V. (2013). Dorothy Heathcote's Mantle-of-the-Expert Approach to Teaching and Learning: A Brief Introduction. In Fraser, D., Aitken, V. & Whyte, B. (Eds.), Connecting curriculum, linking learning (pp. 34-56). NZCER Press. |
Folyóiratban megjelent cikkek
Szerző(k), (évszám). Tanulmány cím. Folyóirat címe dőlt betűvel, Évfolyam, Szám. Oldalszámok: a tanulmány első és utolsó oldalának száma.
Például: |
|
|
Elkind, D. (2008). The Power of Play: Learning What Comes Naturally. American Journal of Play, 1(1), 1-6. |
|
Hüther, G. (2009). Digitális média és gyermeki agy – Virtuális világok bűvöletében. Élet és tudomány, 63(13), 405-408. |
|
Cavallo, A. M. L. (1996). Meaningful learning, reasoning ability and students’ understanding and problem solving of genetics topics. Journal of Research in Science Teaching, 33(6), 625–656. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199608)33:6<625::AID-TEA3>3.0.CO;2-Q |
Elektronikus hivatkozás
A DOI azonosítóval nem rendelkező írások esetén, kérjük feltüntetni az elektronikus hivatkozást. Ebben az esetben szükséges megadni a weboldal nevét, az URL elérhetőséget, s zárójelben a letöltés dátumát.
Például: |
|
|
Vámos, Á. (2009). A két tanítási nyelvű iskolák tankönyv- és taneszköz ellátottsága és ennek hatása a tannyelv pedagógiára. Magyar Pedagógia, 109(1), 5-27. http://www.magyarpedagogia.hu/document/Vamos_MP1091.pdf (2019.01.29.) |
Webhelyekre való hivatkozás esetében, a webhely megadása nem elegendő, szükséges megadni a weboldal címét, vagy a weboldal üzemeltetőjét.
Például: |
|
|
Lawson, J. F. (2019). The impacts of plastic on Indonesian migratory birds. Department of Conservation. https://www.doc.govt.nz/reports/birds/indonesiaplastic/ |
Táblázatok, ábrák, diagramok, képek
Táblázatokat, ábrákat, diagramokat, képeket arab számokkal szükséges jelölni, valamint rövid, értelmező címmel kell ellátni. Táblázatok esetén a táblázat felett, ábrák, diagramok, képek esetén ezek alatt, nem a táblázat/ábra/diagram/kép részeként. A szövegben a táblázat/ábra/diagram/kép sorszámára utalni kell a táblázat/ábra/diagram/kép előtti szövegrészben, valamint – ahol szükséges – az utána következő szövegrészben egyaránt.
1. táblázat. Az ONK résztvevőinek megoszlása egyetemek szerint
Egyetem |
Résztvevők száma (fő) |
Résztvevők száma (százalék) |
SZTRF |
2020 |
2020 |
ELTE PPK |
2020 |
2020 |
ELTE TÓK |
2020 |
2020 |
DE |
2020 |
2020 |
Például: Az 1. táblázatban/ábrán/képen látható az egyetemek szerinti megoszlás.
Például: Az eredmények jól szemléltetik az egyetemek közötti különbségeket. (1. táblázat/ábra/kép).
A szerkesztőség kizárólag magas színvonalú számítógépes grafikákat fogad el (300 dpi). Az ábra készítésénél alapvető szempont az olvashatóság. Amennyiben a szöveghez több diagram tartozik, azoknak egységesnek kell lenniük. Az táblázatokat, ábrákat, diagramokat kérjük fekete, fehér, szürkearányos színekben, szerkeszthető formában, külön fájlban küldeni, mindig csatolva a forrásfájlt, illetve az írás szövegében az ábra számával és címével egyértelműen jelölve annak helyét. A képek szerzői jogok alá esnek. A felhasznált képek forrását mindig pontosan szükséges megadni, javasoljuk a Creative Commons (CC) licenc alapján szabadon felhasználható képek használatát. A beküldött fájlok elnevezése felismerhető módon tartalmazza a táblázat/ábra/diagram/kép címét.
Például:
K É P / Á B R A / DIGRAM
1. kép/ábra/diagram: Tudásháromszög vagy hármas spirál modellje (Forrás: Halász, 2017).
Számok írása a szövegben
A számokat a szövegben tíz alatt betűvel, tíztől felfelé számmal írjuk. Statisztikai adatokat minden esetben számmal írunk. Egy mondaton belül egységes írásmódot alkalmazunk.
Például:
A kompetenciaméréseket hetedik, kilencedik és tizenegyedik osztályban végezték.
Statisztikai számítások eredményeit alapvetően három tizedesjegy pontossággal jelöljük, ahol a számérték statisztikai bizonytalansága nagyobb, elég két tizedesjegy pontossággal jelölni.
Korrelációs együtthatók esetében mindig két tizedesjegy-pontosságú a jelölés. A tizedesszám jelölése, a magyar helyesírás szabályait követve, a tizedesjegy előtti tizedesvessző.
Az eredményeket bemutató statisztikai adatoknál szükséges feltüntetni a konfidenciaintervallum tartományát vagy a szignifikanciaszint mutatóit (p=0,014 illetve p<0,05), a statisztikai próbát (például: két mintás t-próba), valamint a pontos mintanagyságokat (N=365). A folyóirat szerkesztősége ösztönzi minden olyan adat és szöveg feltüntetését, mely megerősíti a transzparens, megismételhető, etikus kutatási gyakorlatot.
Szerkezeti stílus
A tanulmány címe kiskapitális, bold, középre szerkesztve. Az alcímek nem kapnak decimális jelzést, azaz sorszámot. Az alcímek tagolása: az első szint bold, második bold italics, harmadik italics, mindegyik balra zárt. Betűtípus: Times New Roman. Egyhasábos szerkesztés, 12-es betűméret, másfeles sortávolság.
A kiemelést a szövegben dőlt betű jelzi, a hangsúlyozott- vagy új fogalmak, esetenként az élő beszéd leírásakor. Javasolt a kiemelés visszafogott használata.
Bekezdések, soremelés, felsorolás
A szöveg olvasását, a tartalom megértését segíti a bekezdések használata. Fejezetek, alfejezetek esetében a sor elején, behúzás nélkül kezdődik a bekezdés. A következő bekezdéstől behúzás szükséges, melynek mértéke 1 cm vagy 5 betűhely. Egy bekezdés egy gondolati egységet jelöl, amely hosszabb, mint egy mondat és rövidebb, mint egy gépelt oldal, átlagosan négy-öt mondatnyi. A bekezdéseket sorkihagyások nem különítik el egymástól.
Soremelést alkalmazunk felsorolás, ábrák, képek, valamint táblázatok előtt és után egyaránt. A felsorolás, ábrák, képek, táblázatok utáni bekezdés, hasonlóan a fejezetek és alfejezetek első bekezdéseihez, a sor elején kezdődik.
Felsorolás esetén a behúzás mértékét szükséges megjelölni. Egy szövegen belül egységesen, a felsorolt tartalmak egymáshoz való viszonyaitól függően, a felsorolás jelölése számozás vagy gömb.
Például: A skálatípusok 1) nominális, 2) ordinális, 3) intervallum, 4) arányskála. vagy: A skálatípusok a) nominális, b) ordinális, c) intervallum és d) arányskála.
A szerző(k)
A szerző(k) neve az írás címe után szerepel, ahol feltüntetjük munkahelyét (egyetem esetén karig), valamint beosztását és e-mail címét. Az e-mail cím lehetőséget nyújt a szerzővel való kapcsolatfelvételre, az írásműre való reflektálásra. Több szerzős írás esetén javasolt egy kontaktszemélyt feltüntetni, e-mail címét aláhúzással jelölni. Több szerző esetén a szerzők sorrendjét a szerzők határozzák meg, célszerű a szerzőségben játszott szerep szerint megadni a szerzői sorrendet vagy betűrendben.
Frissítve: 2020. június 16.