Reflection on mentoring and talent management in disadvantaged areas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2024.3.08

Keywords:

mentoring, mentoring program, talent development

Abstract

The following reflective writing – in connection with ELTE’s Teach for Hungary (TMO) programme – presents a self-reflective dialogue between a student working as a mentor and her course instructor, on the interpretation of the tasks of talent development in mentoring, through the processing of their own experiences.

ELTE has been participating in the Teach for Hungary programme, which is one of the most widely spread mentoring programmes in Hungary that brings together primary school students (Tanítsunk Magyarországért, 2023). Previous studies published in the journal Mother Tongue Pedagogy (Antalné,2021, Tókos, 2023) presented the organizational principles of ELTE’s TMO  programme, its good practices in mentoring, and the  experiences of its preparatory and support courses.

This article is going to focus on a special facet of the TMO programme, namely on its talent development objectives and related mentoring experiences.

References

Antalné Szabó, Á. (2021). Lehetőségek egy kortárs mentorprogramban. Anyanyelv-pedagógia, 14(3). https://doi.org/10.21030%2Fanyp.2021.3.11

Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. Harper. https://www.rochester.edu/warner/lida/wp-content/uploads/2022/11/creativity-by-mihaly-csikszentmihalyi.pdf

Fuszek, Cs. (2021). Fókuszban a hátrányos helyzetű fiatalok tehetséggondozása. https://tehetseg.hu/aktualis/fokuszban-hatranyos-helyzetu-fiatalok-tehetseggondozasa (2024. június 8.)

Gordon Győri, J. (2021). Globális tendenciák a tehetségnevelésben. Magyar Pszichológiai Szemle, 76(2), 477–493. http://doi.org/10.1556/0016.2021.00015

Gyarmathy, É. (2010). A tehetséggondozás pszichológiája. Magyar Pszichológiai Szemle, 65(2), 221–232. https://doi.org/10.1556/mpszle.65.2010.2.4

Gyarmathy, É. (2013). A tehetséggondozás változási kényszere. Iskolakultúra, 23(3–4), 101–109.

Katona, N. (2020). Útmutató a tehetséges tanulók integrált neveléséhez. Oktatás 2030. Eszterházy Károly Egyetem. https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-a-tehetseges-tanulok-integralt-nevlesehez.pdf

Petersen, P. (1998). A kis Jena-Plan. Osiris Kiadó.

Szántay, Cs. (2023). Gondolatok a Természettudományosan Csillogó Szemek Fel- És Eltűnéséről. Avagy: A TETT-Mesepályázatról – Másként. Magyar Kémikusok Lapja, 78, 2–21. https://www.mkl.mke.org.hu/images/Dokumentumtar/Kulonszamok/2023_TETT/MKL_2023-kulonszam_SzantayCs_A-mesepalyazatrol-maskepp.pdf

Tókos, K. (2023). Tudásmegosztás, egymástól tanulás a Tanítsunk Magyarországért Program kurzusain. Anyanyelv-pedagógia, 16(1), 79–93. https://doi.org/10.21030/anyp.2023.1.5

Ziegler, A. & Phillipson, S. N. (2012). Towards a systemic theory of gifted education. High Ability Studies, 23(1), 3–30. https://doi.org/10.1080/13598139.2012.679085

Downloads

Published

2025-03-06

How to Cite

Gombás, A., & Tókos, K. (2025). Reflection on mentoring and talent management in disadvantaged areas. Teacher Education and Learning, 22(3), 126–136. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2024.3.08

Issue

Section

Dialogues