Az egységes pedagógusképzés koncepciója és kivitelezésének lehetőségei a Veszprémi Egyetemen
DOI:
https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2003.1-2.09Keywords:
eszmecsere, egységes pedagógusképzés, koncepcióAbstract
A koncepció részben a Veszprémi Egyetem rektorának kérésére készült, részben pedig az egységes tanárképzés szervezési és szervezeti kérdéseit tárgyaló, az oktatási miniszter mellett működő és Hunyady György által vezetett bizottság megbízásából. Az általam írt előteijesztés a Veszprémi Egyetem Tanárképző Karának Pedagógiai Kutatóintézetében készült, az általános megközelítés mellett mérlegelte a Veszprémi Egyetemen történő egységes pedagógusképzés kivitelezésének lehetőségeit is.
Az előterjesztés harminckilenc oldalnyi terjedelmű. A XXI. század jövőképével, a tudástársadalom és a tanulótársadalom kihívásaival indító tanulmány a közép-európai régiót érintő Európai Uniós csatlakozás pedagógusképzési kihívásainak elemzéséig jut el. Részletesen tárgyalja a magyar közoktatás jellemzőit és az egységes pedagógusképzés összefüggéseit. Sor kerül a pedagógusképzés helyének, szerepének vizsgálatára a magyar felsőoktatásban, a szervezetfejlesztési, minőségbiztosítási és akkreditációs folyamatok továbbfejlesztési lehetőségeinek áttekintésére. Kitüntetett figyelemmel kezeli a neveléstudomány (pedagógia) fejleszthetőségének szerepét a közoktatás és a pedagógusképzés professzionalizációjában, különös tekintettel az egységes pedagógusképzésre. Számba veszi az egységes pedagógusképzés kimunkálásához, egyáltalán a pedagógus szakma fejlesztéséhez szükséges feltételek megteremtésének fő problémáit. Az anyaghoz kapcsolódó függelékekben a bolognai modell alapján szerveződő egységes pedagógusképzés első és második ciklusának alapvető jellemzői kerülnek bemutatásra, illetve az egységes pedagógusképzés koncepciójának kivitelezhetősége a Veszprémi Egyetemen, valamint a hiányzó pedagógusszakmák listája. Az eredeti előteijesztés címe: A magyarfelsőoktatás keretei között életre hívandó egységes pedagógusképzés koncepciója. Ebből a koncepcióból a folyóirat terjedelmi lehetőségeihez igazodva az eredeti tanulmányból csak a pedagógusképzés szerkezetét befolyásoló tényezőket áttekintő és a veszprémi modellt leíró részek kerülnek közlésre.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.