Reflexió hátrányos helyzetű térségben végzett mentori és tehetséggondozási munkáról
DOI:
https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2024.3.08Kulcsszavak:
mentorálás, mentorprogram, tehetséggondozásAbsztrakt
Az alábbi refle xiós írás – az ELTE Tanítsunk Magy arországért (TMO) programhoz kötődően – mentorként tevékenykedő hallgató és a kurzus oktatójának sajátos önreflektív párbeszédét jeleníti meg a mentori munkával összefüggő tehetséggondozási feladatok értelmezéséről saját élmények feldolgozásán keresztül. Az ELTE 2020 óta vesz részt a Tanítsunk Magy arországért programban, mely az egyik legtöbb általános iskolás diákot ösz-szefogó, országos hálózatta l rendelkező mentorprogram hazai viszonylatban (Tanítsunk Magy arországért, 2023). Korábbi, az Anyanyelv-pedagógia hasábjain megjelent tanulmányainkban (Antalné, 2021; Tókos, 2023) beszámoltunk az ELTE TMO-program szervezési alapelveiről, a felkészítő és kísérő kurzusok tanulástámogató tapasztalatairól, mentori jógy akorlatokról. Jelen írás a program egy speciális szeletére, a tehetséggondozással ösz-szefüggő céljaira és azzal kapcsolatos mentori tapasztalatokra fókuszál.
Hivatkozások
Antalné Szabó, Á. (2021). Lehetőségek egy kortárs mentorprogramban. Anyanyelv-pedagógia, 14(3). https://doi.org/10.21030%2Fanyp.2021.3.11
Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. Harper. https://www.rochester.edu/warner/lida/wp-content/uploads/2022/11/creativity-by-mihaly-csikszentmihalyi.pdf
Fuszek, Cs. (2021). Fókuszban a hátrányos helyzetű fiatalok tehetséggondozása. https://tehetseg.hu/aktualis/fokuszban-hatranyos-helyzetu-fiatalok-tehetseggondozasa (2024. június 8.)
Gordon Győri, J. (2021). Globális tendenciák a tehetségnevelésben. Magyar Pszichológiai Szemle, 76(2), 477–493. http://doi.org/10.1556/0016.2021.00015
Gyarmathy, É. (2010). A tehetséggondozás pszichológiája. Magyar Pszichológiai Szemle, 65(2), 221–232. https://doi.org/10.1556/mpszle.65.2010.2.4
Gyarmathy, É. (2013). A tehetséggondozás változási kényszere. Iskolakultúra, 23(3–4), 101–109.
Katona, N. (2020). Útmutató a tehetséges tanulók integrált neveléséhez. Oktatás 2030. Eszterházy Károly Egyetem. https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-a-tehetseges-tanulok-integralt-nevlesehez.pdf
Petersen, P. (1998). A kis Jena-Plan. Osiris Kiadó.
Szántay, Cs. (2023). Gondolatok a Természettudományosan Csillogó Szemek Fel- És Eltűnéséről. Avagy: A TETT-Mesepályázatról – Másként. Magyar Kémikusok Lapja, 78, 2–21. https://www.mkl.mke.org.hu/images/Dokumentumtar/Kulonszamok/2023_TETT/MKL_2023-kulonszam_SzantayCs_A-mesepalyazatrol-maskepp.pdf
Tókos, K. (2023). Tudásmegosztás, egymástól tanulás a Tanítsunk Magyarországért Program kurzusain. Anyanyelv-pedagógia, 16(1), 79–93. https://doi.org/10.21030/anyp.2023.1.5
Ziegler, A. & Phillipson, S. N. (2012). Towards a systemic theory of gifted education. High Ability Studies, 23(1), 3–30. https://doi.org/10.1080/13598139.2012.679085
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 A szerző(k)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.