Megoldásfókuszú mentorálás: mentortanárok megoldásfókuszú továbbképző pilotprogramja

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2024.3.03

Kulcsszavak:

folyamatos szakmai fejlődés, megoldásfókuszú továbbképzés, mentortanárok

Absztrakt

Magyarországon a mentortanárok szerepe jelentősen felértékelődött az utóbbi másfél évtizedben. A mentortanári tevékenységet gyakran fizikai és mentális túlterhelést vállalva látják el a kollégák.

A diák- és a tanári szerep között egyensúlyozó tanárjelöltekkel foglalkozva speciális problémákkal szembesülnek a mentortanárok, viszont a kifejezetten számukra szervezett továbbképzések, támogatások elvétve fordulnak elő. Ezt a hiányt felismerve valósítottuk meg a „Megoldásfókuszú mentorálás” továbbképzési pilot programot, amelynek célja volt, hogy (1) lehetőséget biztosítson a mentorálás során megélt sajátos helyzetek, problémák megosztására, feldolgozására, és (2) azonnal a gyakorlatba ültethető, megoldásfókuszú szemléleti és módszertani elemek elsajátítását tegye lehetővé.

Tanulmányunk bemutatja a továbbképzési program kialakítását, megvalósítását és annak hatásait a résztvevők nézőpontjából. Munkánkkal ösztönözni szeretnénk hasonló programok megvalósítását.

Hivatkozások

Pedagógus-továbbképzés Akkreditációs Rendszer. Pedagógus-továbbképzések jegyzéke. (2024). https://pedakkred.oh.gov.hu/pedakkred/Catalogue/CatalogueList.aspx (2024.06.06.)

Berg, I. K. & Shilts, L. (2016). WOWW-megközelítés – Megoldásépítés az iskolában. Solutionsurfers Magyarország.

de Shazer, S. (1985). Keys to Solution in Brief Therapy. Norton.

de Shazer, S. (1988) Clues: Investigating Solutions in Brief Therapy. Norton.

de Shazer, S. (1994) Words Were Originally Magic. Norton.

Fischer, A. & Majzikné Lichtenberger, K. (2018). The Role of Feedback in Developing Reflective Competence. Practice and Theory in Systems of Education, 12(3), 121–129.

Furman, B. (2018). Kids' Skills – Megoldásközpontú gyermeknevelés a gyakorlatban. Kreatív, játékos finn módszer a nehéz helyzetek és viselkedési problémák leküzdésére. Z-Press Kiadó.

Jackson, P. Z. & McKergow, M. (2007). The solutions focus: Making coaching & change SIMPLE. Nicholas Brealey.

Lendvai, L. (2023). „Mert emberekkel foglalkozunk, mi is emberek vagyunk” – Általános iskolai pedagógusok online oktatásra való átállással kapcsolatos megélésének és kapcsolattartásának jellemzői a COVID-19-világjárvány idején. Iskolakultúra, 6, 53–70.

Lubinszki, M. (2012). A kiégés komplex értelmezése és prevenciós lehetőségei a pedagóguspályán. In Illésné Kovács, M., Gyulai, É., Porkoláb, T. & Biczó, G. (Eds.), Docēre et movēre – Bölcsészet- és társadalomtudományi tanulmányok a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar 20 éves jubileumára (pp. 263–276). Miskolci Egyetem.

Metcalf, L. (2018). Megoldásközpontú tanítás – Hogyan javítsunk a diákok magatartásán, jegyein, a szülői támogatáson és a tanári kar morálján. Alexandra Kiadó.

Oláh, A. (2005). Az optimális élmény mérésének lehetőségei: egy új szituációspecifikus Flow-kérdőív tesztkönyve. HI Press.

Ratner, H. & Yusuf, D. (2015). Megoldásközpontú coaching gyermekekkel és fiatalokkal – A brief megközelítés. Z-Press Kiadó.

Shennan, G. (2014). Solution-Focused Practice. Effective Communication to Facilitate Change. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-137-31633-2

Simon, G. (2019). A mentorálás elmélete és gyakorlata. A mentori kompetenciák attitűdelemei és a kezdő pedagógusok mentormodellek szerinti támogatása. Károli Gáspár Református Egyetem, L’Harmattan Kiadó.

Suplicz, S. & Fűzi, B. (2013). Tanárok mentorálásának elmélete és gyakorlata. DSGI Kiadó.

Szigeti, R. (2023). A kiégés vizsgálata tanárok körében. PhD értekezés. ELTE Pszichológiai Doktori Iskola.

Szivák, J. (2003). A pedagógusok gondolkodásának kutatási módszerei. Műszaki Könyvkiadó.

Török, G., Asztalos, B., Joób, M., Tésenyi, T., Danis, I. & Pilinszki, A. (2022). Segítő foglalkozású szakemberek jólléte a COVID-19 járvány első hullámában – A vitális kimerültség többtényezős vizsgálata. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 23(1), 1–32. https://doi.org/10.1556/0406.23.2022.004

Vámos, Á. (2003). Metafora a pedagógiai kutatásban. Iskolakultúra, 4, 109–112.

Zewude, G. T., Beyene, S. D., Taye, B., Sadouki, F. & Hercz, M. (2023). COVID-19 Stress and teachers well-being: The mediating role of sense of coherence and resilience. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 13(1), 1–22. https://doi.org/10.3390/ejihpe13010001

##submission.downloads##

Megjelent

2025-03-06

Hogyan kell idézni

Fűzi, B., Fischer, A., & Porpáczy, Éva. (2025). Megoldásfókuszú mentorálás: mentortanárok megoldásfókuszú továbbképző pilotprogramja. Pedagógusképzés, 22(3), 046–065. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2024.3.03

Folyóiratszám

Rovat

Műhelyek, tanuló közösségek