A tanórakutatásról mint szakmai fejlődési gyakorlatról: Mianmari tanárképzők perspektívái

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2023.3.02

Kulcsszavak:

tanórakutatás, tanárképzők, szakmai fejlődés

Absztrakt

A tanórakutatás egy olyan innovatív szakmai fejlődési gyakorlat, amelynek keretében a tanárok együttműködve dolgoznak ki egy óratervet, megtartják és megfigyelik az órát, hogy adatokat gyűjtsenek a diákok tanulásáról, majd megfigyeléseiket felhasználják az óra tökéletesítéséhez. A tanórakutatást nemzetközi projektek segítségével vezették be a mianmari oktatásba és tanárképzésbe. A projektek zárása után azonban alig végeztek olyan kutatásokat, amelyek a tanórakutatást mint rendszeres szakmai fejlődési gyakorlatot vizsgálták volna. Jelen tanulmány célja, hogy pótolja ezt a hiányt, feltárva a mianmari tanárok és tanárképzők tanórakutatásról alkotott felfogását, a tanórakutatás alkalmazásának gyakorlatát, előnyeit és a hosszútávú, fenntartható gyakorlatként történő meggyökereztetésével kapcsolatos kihívásokat. A tanulmány alapját képező kutatásban vegyes módszertant alkalmaztunk, a kvantitatív vizsgálathoz online kérdőíves felmérést végeztünk, majd a kvalitatív vizsgálathoz félig strukturált interjúkat bonyolítottunk le. A félig strukturált interjúk eredményei kiegészítik a kérdőíves vizsgálat eredményeit, és mélyebb magyarázatot adnak az alábbi négy téma mentén: a tanórakutatással kapcsolatos ismeretek, tapasztalatok, a módszer nyújtotta előnyök és a módszer bevezetésének kihívásai. A kvantitatív kutatási eredmények azt mutatják, hogy a résztvevők 47%-a, vagyis az összes részt vevő tanárképző ismeri a
módszert, míg a résztvevők 53%-ának, vagyis az összes közoktatásban dolgozó részt vevő pedagógusnak nincs ismerete róla. Ezért a tanulmány fókuszába a tanárképzők tanórakutatással kapcsolatos felfogása, percepciói, gyakorlata és tapasztalatai kerültek. Bár a módszer értelmezésében vannak kisebb eltérések, megítélése alapvetően igen pozitív. Ennek ellenére a nemzetközi projektek befejezése óta a tanórakutatás alkalmazása ritkult a résztvevők gyakorlatában, mert az adminisztratív támogatás erőteljesen csökkent, ami saját elköteleződésük csökkenését vonta maga után. A tanulmány rávilágíthat azokra tényezőkre, amelyek egy új, innovatívnak nevezhető módszer bevezetésének, adaptációjának sikerességét meghatározzák.

 

##submission.downloads##

Megjelent

2024-03-06

Hogyan kell idézni

Win, Y. M., & Kovacs, Z. (2024). A tanórakutatásról mint szakmai fejlődési gyakorlatról: Mianmari tanárképzők perspektívái. Pedagógusképzés, 22(3), 29–57. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2023.3.02

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok