Tanárjelöltek pályaképe, képzéssel való elégedettségük és nehézségeik
DOI:
https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2011.1-2.01Absztrakt
Tanulmányunkban gyakorló pedagógusok és az ELTE tanárképzésében frissen végzett hallgatók körében végzett kérdőíves vizsgáltról számolunk be, melyet a pedagógus pálya fő feladataival, a végzéséhez szükséges személyiségjellemzőkkel és a pedagógusképzéssel kapcsolatban végeztünk. A vizsgálatban 275 pedagógus és 144 hallgató válaszait hasonlítottuk össze. A pedagógusvizsgálat eredményeiről a Pedagógusképzés 2008. 4. számában részletesen beszámoltunk. Ebben a tanulmányban a két minta összehasonlításával mutatjuk be a tanárképzés eddigi eredményeit és az előttünk álló feladatokat. A pedagógusok és a pályakezdők jellemzően hasonlóan ítélik meg a pedagógus pálya fő feladatait, az ehhez szükséges tulajdonságokat, és egyetértenek abban is, hogy felkészülésük hiányosságai elsősorban a sajátos bánásmódot igénylő, magatartási problémás, átlag alatt, illetve felett teljesítő tanulókkal való bánásmód területén van. A frissen végzettek magasabbra értékelik a tanítási gyakorlat és az egyetemi szemináriumok hasznosságát. A pályakezdők elvárásai a képzéssel kapcsolatban hasonlóak, mint a pedagógusoké, ahol eltérést tapasztaltunk, ott a pályakezdők elvárásai magasabbak. Ennek ellenére az ELTE hallgatói elégedettebbek a saját képzésükkel, a szakmai felkészültség kivételével minden területen jobbnak tartják a képzésüket, mint a pályán levő pedagógusok. A szakmai felkészültségüket és a módszertani tudást tartják a pedagógiai-pszichológiai elméleti felkészültségük mellett a legmegalapozottabbaknak, ugyanakkor a képzés nyújtotta szakmai tudásukat gyengébbnek ítélik, mint a pályán levők. Az eredmények visszajelzésül szolgálnak a képzés erősségeiről és kijelölik a tanárképzés előtt álló feladatokat, az erősítendő területeket az átalakuló pedagógusképzésben.
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License