A nyelv kompetenciájától a kompetencia nyelvéig

Vázlat a kompetenciadiskurzus tudományos eredetéről

Szerzők

  • László Galántai Doktorandusz hallgató, Pécsi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2015.ksz.01

Absztrakt

A tanulmány a kortárs neveléstudomány egyik központi fogalma, a kompetencia tudományos forrásvidékének feltárására vállalkozik. Kompetenciaalapú tanárképzés, kompetenciaalapú oktatás, kimeneti kompetenciák – csak néhány azon kontextusok közül, amelyekben a fogalom újra és újra felbukkan. Ezek értelmezéséhez elengedhetetlen a fogalom pszichológiai eredetének vázlatos elemzése, amely után a kompetenciaalapú képzés egyetempedagógiai értelmezésére vállalkozunk a munkaerőpiaccal való összefüggésében. A kutatás kiindulópontjának a kognitív elmekutatás pszichológiai és nyelvészeti eredményeit tekinti. Ezek kompetencia-fogalmából vonunk le következtetéseket a fogalom tudományos értelmezhetőségére vonatkozóan, de nem tévesztjük szem elől a kompetencia szó hétköznapi használatát sem.

##submission.downloads##

Megjelent

2015-10-26

Hogyan kell idézni

Galántai, L. (2015). A nyelv kompetenciájától a kompetencia nyelvéig: Vázlat a kompetenciadiskurzus tudományos eredetéről. Pedagógusképzés, 14, 5–24. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2015.ksz.01

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmány