Abstract
Kutatások igazolják, hogy a társas környezet, a család erősen befolyásolják a motivációt, ezen keresztül pedig a tanulás sikerességét, az iskolai eredményességet. A családi háttér tanulásban betöltött szerepére számos területen rámutattak, a hangszertanulás esetében azonban még viszonylag kevés ilyen vizsgálat ismert. Nem tudunk olyan korábbi hazai kutatásról, ami a hangszeres zenetanulás és a családi háttér összefüggésére irányult volna. Ezért tanulmányunk fókuszába a szülőknek a gyermek hangszeres zenetanulásában betöltött szerepét helyeztük. A szülők hangszertanulásra gyakorolt hatását az öndeterminációs elmélet alapján értelmezzük. Vizsgálatunkban kérdőívet alkalmaztunk. Az adatfelvételt 9-19 éves, hangszeren játszó tanulók körében végeztük (n=138), az átlagéletkor 14,33 év volt, a lányok aránya 59%. Eredményeink szerint a szülőknek fontos szerepe van a zenetanulás megkezdésében és folytatásában. Igazolást nyert, hogy a szülői hatásoknak fiatalabb életkorban nagyobb szerepe van, az életkor előrehaladtával a jelentőségük csökken. Az intrinzik motiváció szerepe ugyanakkor nem csökken a tanulók életkorának az előrehaladtával. Jelentős nemek közötti különbségeket találtunk. Vizsgálatunk alapján következtetések és javaslatok fogalmazhatók meg arra, hogy miként erősíthetik a szülők a hangszeres zene tanulása iránti motivációt a gyermekükben.