Abstract
A Neveléstudomány két egymást követő számában megjelenő dokumentatív elbeszélő tanulmányunk az Országos Közoktatási Tanácsnak (OKT) egy a neveléstudományban, neveléstörténetben alig ismert időszakáról szolgál nagyrészt eddig ismeretlen vagy feledésbe merült forrásokkal. A második részben betekintést nyújtunk az OKT mindennapjaiba, azokba a témákba, melyekkel az utolsó háborús évek folyamán foglalkoztak: a polgári iskola új tantervével, a műszaki pályákra készülők gimnáziumi felkészítésével, az ötéves tanítóképzés kényszerű visszaállításának tervével, az óvodai neveléssel, a pedagógusok háborús helyzetről való tájékoztatásával, a leánylevente-vezetőképzéssel s a nemzetiségi oktatással. Képet kaphatunk az OKT tényleges pedagógiai vezetőjének, Imre Sándornak, valamint munkatársainak, Alszeghy Zsoltnak és Kovács Máténak erőfeszítéseiről az oktatás-nevelés körülményeinek védelme s az iskolák militarizálásának elhárítása érdekében.