Végzős szakközépiskolás tanulók továbbtanulási szándéka
PDF (Magyar)

Keywords

szakképzés
továbbtanulás
továbbtanulási motiváció

How to Cite

Józsa, G. (2021). Végzős szakközépiskolás tanulók továbbtanulási szándéka: Egy próbamérés eredményei. Education Sciences | Education – Research – Innovation, 9(4), 138–153. https://doi.org/10.21549/NTNY.35.2021.4.8

Abstract

A továbbtanulási döntéseket számos társadalmi és egyéni tényező befolyásolja, akár az általános iskola, akár a középiskola utáni továbbtanulásra gondolunk. A magyar iskolarendszerben kitüntetett elágazási pont az általános iskola utáni továbbtanulás, hiszen ez a tanulók egész iskolai pályáját és jövőjét is meghatározhatja. Az Oktatási Hivatal felvételi adatbázisai alapján lényegesen kevesebb diák jelentkezik és nyer felvételt a felsőoktatásba érettségit adó szakképzésből, mint gimnáziumból. Tanulmányunk célja, hogy feltárjuk a végzős szakközépiskolás tanulók felsőoktatási továbbtanulásának és tovább nem tanulásának motívumait. Ennek vizsgálatára saját fejlesztésű kérdőívet készítettünk, melynek segítségével a végzős szakközépiskolások továbbtanulási motivációját, önszelekcióját és családi háttértényezőit vizsgáljuk. A próbamérésben 105 fő végzős szakközépiskolás tanuló vett részt. A papíralapú kérdőívek kitöltésére 2019 őszén került sor. Elemzésünkben többváltozós statisztikai módszereket alkalmaztunk, a továbbtanulás bejóslására pedig logisztikus regressziós modellt állítottunk fel. Eredményeink rámutatnak arra, hogy az általunk vizsgált affektív tényezők szignifikánsan befolyásolják a szakközépiskolások továbbtanulási szándékait.

https://doi.org/10.21549/NTNY.35.2021.4.8
PDF (Magyar)
Copyright (c) 2023 Szerző

Downloads

Download data is not yet available.