Közjó – avagy hogy jó?
PDF (Magyar)

Keywords

tandíj
Anglia
Németország
tanári hivatás
felsőoktatás

How to Cite

Morcz, F. (2021). Közjó – avagy hogy jó? Elvek és ütközések: a tandíj kérdése Angliában és Németországban. Education Sciences | Education – Research – Innovation, 9(4), 125–137. https://doi.org/10.21549/NTNY.35.2021.4.7

Abstract

Látszólag csupán hallgatói hozzájárulás, a valóságban a teljes oktatási folyamatot, a hallgató és az oktató közötti munkát, és a tanári professziót is befolyásoló tényező a tandíj. Jelen tanulmányban az angol felsőoktatásban 1998 óta folyamatosan szedett hallgatói hozzájárulás hatásait vizsgálom a Németországban megfigyelhető folyamatokkal összevetve. A hivatásszociológia fogalmaira támaszkodva értelmezem az Angliában, a tandíjfizetés nyomán kialakult jelenségeket. Az elemzésből kiderül, hogy a tandíj nem csupán anyagi terhet ró a beiratkozókra, hanem a hallgatók magasabb elvárásaival, a tanári szerep átalakulásával, a hallgatók tanulási folyamathoz való hozzáállásának változásával és a felsőoktatás szereplői között fennálló viszonyrendszer minőségének drasztikus romlásával is együtt jár. Az angol felsőoktatásban megfigyelhető változások minden olyan ország számára fontos tanulságokkal szolgálhatnak, ahol a felsőoktatás finanszírozásának átalakítása, privatizációja, a jelentősebb mértékű hallgatói hozzájárulás bevezetésének kezdeményezése zajlik.

https://doi.org/10.21549/NTNY.35.2021.4.7
PDF (Magyar)
Copyright (c) 2023 Szerző

Downloads

Download data is not yet available.