A gyermekkor felszabadítása Czóbel Béla festészetében II.
PDF (Magyar)

Keywords

ikonográfia
gyermekkortörténet
Nyolcak
Czóbel Béla

How to Cite

Támba, R. (2020). A gyermekkor felszabadítása Czóbel Béla festészetében II.: Fiúgyermek-ábrázolások. Education Sciences | Education – Research – Innovation, 8(3), 79–95. https://doi.org/10.21549/NTNY.30.2020.3.5

Abstract

Tanulmányomban egy korábbi cikkem folytatásaként Czóbel Béla fiúgyermek-ábrázolásainak elemzésére vállalkozom a gyermekkor-történeti ikonográfia eszközeivel, az alkotó életművében fellelhető releváns tárgyú képek pedagógiai eszmetörténeti háttérmotívumainak feltárására, s ezzel együtt a kép mögött húzódó gyermekszemléleti mintázatok feltárására törekedve. Czóbel a Nyolcak alkotójaként érintkezésbe került a művészcsoportra nagy hatást gyakorló baloldali szellemi áramlatokkal, így áttételesen az életreform-mozgalmak új ember- és gyermekszemlélete is hatást gyakorolhatott felfogására, így a látottak értelmezésekor elsősorban az életreform, a reformpedagógia és a gyermektanulmányi mozgalom eszméi felől indulva kezdjük el, hasonlóan előző, ugyancsak a Neveléstudományban közölt írásomhoz. Alapvető feltevésem szerint Czóbel festészetében a fiúgyermek a korszak „gyermek megváltó” toposzának tükrében értelmezhető, aki a társadalom megreformálásának zálogaként a természetes állapothoz való visszatérés lehetőségét hozza el a civilizációs sallangoktól terhelt polgári létmódtól menekülő ember számára.

https://doi.org/10.21549/NTNY.30.2020.3.5
PDF (Magyar)
Copyright (c) 2020 Szerző

Downloads

Download data is not yet available.