Változásban a pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
PDF (Magyar)

Keywords

kategorizáló diagnosztika
pszichodiagnosztika
komplex állapotmegismerés
protokollok

How to Cite

Lányiné Engelmayer, Ágnes. (2014). Változásban a pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika. Education Sciences | Education – Research – Innovation, 2(3), 33–52. Retrieved from https://ojs.elte.hu/nevelestudomany/article/view/6514

Abstract

A tanulmány áttekinti a különböző megközelítésű diagnosztikai modelleket, elsősorban a neveléstudományi, gyógypedagógiai alkalmazás területén. Kiindul a medicinális gyökerű, klasszifikáló, kategorizáló diagnosztikus rendszerekből. Meghatározza a differenciál- és szindróma-diagnózist és bemutatja a BNO és a DSM legújabb változatait. Ezek használatának ellenérvei között az inkluzív nevelés során előtérbe kerülő szükségletorientált állapotmegismerést ismerteti. A mérés igényének megjelenése hozza létre a pszichodiagnosztikát és a tesztpszichológiát. Az expanzív fejlődés után lehetőség van az alkalmazás egyoldalúságainak áttekintésére. Új szemléleti elem a diagnosztizálás helyett az assessment kifejezés használata. A klasszikus gyógypedagógiai pszichológiai állapotmegismerés komplex rendszerben jár el, vizsgálati körébe vonva a gyermek szociális életterének és tapasztalatainak tényezőit is A jelenleg kialakítás alatt álló protokollok a szakszolgálati tevékenységek minőségének emelését és az egységesítést szolgálják.

PDF (Magyar)
Copyright (c) 2014 Szerző

Downloads

Download data is not yet available.