Tanulószervezeti jellemzők és a pedagógusok tanulása a hazai köznevelési rendszerben
PDF

Kulcsszavak

pedagógusok folyamatos szakmai fejlődése
szervezeti modellek
tanulószervezeti viselkedés dimenziói

Hogyan kell idézni

Lénárd, S., Szivák, J., Tóth-Pjeczka, K., Urbán, K., & Horváth, L. (2022). Tanulószervezeti jellemzők és a pedagógusok tanulása a hazai köznevelési rendszerben. Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció, 10(1), 37–52. https://doi.org/10.21549/NTNY.36.2022.1.2

Absztrakt

A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődését (FSZF) nagymértékben tudja támogatni az a szervezet, az a tanuló szakmai közösség, ahol a mindennapi munkájukat végzik. E tanulmány a Models of Teacher Learning című kutatás részeként az FSZF szervezeti szintjét, elsősorban a tanuló szervezeti dimenziók hatását vizsgálja. A pedagógusok tanulását szervezeti kontextusban vizsgáló kutatások szervezeti szerepekhez, légkörhöz, szervezeti tanulási tervek elemzéséhez kapcsolódnak. Ugyanakkor funkcionális szempontból az iskola működése kisebb egységekre tagolódik, strukturálódik, így a két fogalom, szervezet – intézmény szétválik. Kutatásunkban a tanulószervezeti dimenziók hatását vizsgáljuk, azt a célt tűztük ki, hogy megvizsgáljuk egy reprezentatív magyar pedagógusi mintán a Marsick és Watkins (2003) által fejlesztett Tanulószervezeti dimenziók kérdőív érvényességét és megbízhatóságát. Először a tanulószervezeti kérdőív érvényességi és megbízhatósági mutatóit ismertetjük, majd előbb a külső, kontingencia-tényezők mentén elvégzett összefüggésvizsgálatokat, utána pedig a tanulási tevékenységmintázatokkal kapcsolatos elemzéseket és a legfontosabb eredményeket mutatjuk be.

https://doi.org/10.21549/NTNY.36.2022.1.2
PDF
Copyright (c) 2023 Szerző

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.