Változásban a pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
PDF

Kulcsszavak

kategorizáló diagnosztika
pszichodiagnosztika
komplex állapotmegismerés
protokollok

Hogyan kell idézni

Lányiné Engelmayer, Ágnes. (2014). Változásban a pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika. Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció, 2(3), 33–52. Elérés forrás https://ojs.elte.hu/nevelestudomany/article/view/6514

Absztrakt

A tanulmány áttekinti a különböző megközelítésű diagnosztikai modelleket, elsősorban a neveléstudományi, gyógypedagógiai alkalmazás területén. Kiindul a medicinális gyökerű, klasszifikáló, kategorizáló diagnosztikus rendszerekből. Meghatározza a differenciál- és szindróma-diagnózist és bemutatja a BNO és a DSM legújabb változatait. Ezek használatának ellenérvei között az inkluzív nevelés során előtérbe kerülő szükségletorientált állapotmegismerést ismerteti. A mérés igényének megjelenése hozza létre a pszichodiagnosztikát és a tesztpszichológiát. Az expanzív fejlődés után lehetőség van az alkalmazás egyoldalúságainak áttekintésére. Új szemléleti elem a diagnosztizálás helyett az assessment kifejezés használata. A klasszikus gyógypedagógiai pszichológiai állapotmegismerés komplex rendszerben jár el, vizsgálati körébe vonva a gyermek szociális életterének és tapasztalatainak tényezőit is A jelenleg kialakítás alatt álló protokollok a szakszolgálati tevékenységek minőségének emelését és az egységesítést szolgálják.

PDF
Copyright (c) 2014 Szerző

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.