Abdukció a kvalitatív tartalomelemzésben
PDF

Kulcsszavak

abdukció
kvalitatív tartalomelemzés
kategória
kódháló

Hogyan kell idézni

Sántha, K. (2020). Abdukció a kvalitatív tartalomelemzésben. Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció, 8(2), 26–36. https://doi.org/10.21549/NTNY.29.2020.2.2

Absztrakt

A teoretikus jellegű tanulmány az abdukció fogalmi rendszerét, jelenségét, kvalitatív kutatásban betöltött szerepét mutatja be, fókuszba helyezve a kvalitatív tartalomelemzést. Amellett foglal állást, hogy a társadalomtudományi kutatásban az abdukció kreatív folyamatként értelmezett, amely az induktív és deduktív dichotómia alternatívájaként jelenik meg, valamint rámutat arra, hogy az abduktív következtetések a formális logikával nem alapozhatók meg. A tanulmány kiemeli a deduktív és az induktív kategóriaállítás/kódolás kérdéses elemeit a kvalitatív tartalomelemzésben, majd rávilágít az abdukció szerepére a kvalitatív tartalomelemzés során konstruálandó kódháló esetén. Hangsúlyozza, hogy az abdukció nem az adatgyűjtés és az adatok kiértékelésének módszere, hanem a gondolkodás olyan formája, amely minden kutatásban jelen van.

https://doi.org/10.21549/NTNY.29.2020.2.2
PDF
Copyright (c) 2020 Szerző

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.