Prezentifikáció. Az esztétikai (tudat) aspektusai

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.54310/Elpis.2022.1.4

Kulcsszavak:

Husserl, Sartre, Ricœur, fenomenológia, prezentifikáció

Absztrakt

Husserl szinte az egész életműve során használja Vergegenwärtigungot mint fogalmat, amit Sartre és Ricœur prezentifikációnak (présentification) fordít. A prezentifikáció több különböző kontextusban is feltűnik Husserl szövegeiben: mind az idő, mind a másik, mind pedig a fantázia és a kép kapcsán is használja. A prezentifikáció jelentősége is épp ebben áll. Abban, hogy együtt és egyszerre teszi tematizálhatóvá a temporalitás, az alteritás és a képi megjelenítés problémáját. Csakhogy a prezentifikáció Husserlnél egy kitüntetten nem reprezentációszerű megjelenítés. Olyan megjelenítés, amit nem előzött meg a jelen. Vagyis a temporalitás, az alteritás, a fantázia és a képi megjelenítés között épp ez a nem-reprezentatív, nem a jelenen alapuló megjelenítés a közös – vélhetjük a prezentifikáció alapján.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-10-01

Hogyan kell idézni

Popovics, Z. (2022). Prezentifikáció. Az esztétikai (tudat) aspektusai. Elpis Filozófiatudományi Folyóirat, 15(1-2.), 41–55. https://doi.org/10.54310/Elpis.2022.1.4

Folyóiratszám

Rovat

Tematikus