A memoritertanulás és a digitális oktatás az anyanyelvi nevelésben

A memoritertanulás és a digitális oktatás az anyanyelvi nevelésben

Szerzők

  • Urbán Péter Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Eger, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2021.3.5

Kulcsszavak:

memoriter, digitális tanulási környezetek, anyanyelvi nevelés, attitűdformálás

Absztrakt

A memoriterek problémája a magyar nyelv és irodalom tantárgy aktuális tantárgy-pedagógiai dilemmáinak egyfajta kicsinyítő tükre. A tanulmány ezek közül a problémák közül azoknak a körüljárására vállalkozik, amelyek sajátos módon egybeesnek a digitális tanulási környezetek professzionális tervezésének sürgető kihívásaival. A memoriter olyan területek reflexiójára késztet, mint a magyarórán szerzett tudás tartalma és minősége, az irodalom és a nyelv viszonya, a tantárgyi tevékenységekhez, különösen az olvasáshoz kapcsolódó attitűdök formálása. A memoriter a felületesebb gondolkodás számára több szempontból is ellentmondásosnak tűnhet. A régebbi korok pedagógiájának öröksége ugyanakkor a korszerű neveléstudományi paradigmákban is pozitív fogadtatásra talál. A külső tárolók és ezek modern mobilitása fölöslegessé teszik, éppen ez a fölöslegessé válás eredményezi azonban mégis sajátos nélkülözhetetlenségét. Ez a paradox helyzet meggyőzhet mindenkit arról, hogy a korszerű technológiára nem csupán úgy érdemes gondolnunk, mint ami helyettesít valamit, hanem úgy is, hogy talán éppen a helyettesítés lehetősége növeli meg a helyettesített jelentőségét.

##submission.downloads##

Megjelent

2021. 09. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Műhely
Loading...