A nyelvjárási tudat fejlesztésének útjain I. Nyugat-dunántúli középiskolások nyelvjárási tudata
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2023.2.2Kulcsszavak:
nyelvjárási tudat, középiskolások, Nyugat-Dunántúl, kérdőíves felmérésAbsztrakt
Jelen tanulmány az első része annak a dolgozatnak, amely közel 200 fő gimnáziumi és technikumi tanuló nyelvjárásokkal kapcsolatos ismereteit, élményeit és attitűdjeit méri fel kérdőíves módszerrel. A kapott eredmények arról tanúskodnak, hogy bár a végzős tanulóknak valamivel több és rendszerezettebb tudásuk van a kérdésről a kilencedikes diákokhoz képest, a megkérdezettek összességében bizonytalan és a legtöbb esetben sztereotip ismeretekkel és attitűdökkel rendelkeznek ezen a téren. A kutatás adalékokkal szolgál a vizsgált tanulók nyelvhasználatára jellemző (önreflektív módon közölt) regionális nyelvi sajátosságokról is, amelyek többek számára okoztak már kellemetlen élményeket, sőt hátrányt. Az eredmény alapján egy – nem csak a vizsgált régióban élők körében alkalmazható – feladatsor összeállítására is sor került a nyelvjárási tudat fejlesztésének az elősegítéséhez, amely a dolgozat második részében (a folyóirat jelen számának Műhely rovatában) jelenik meg.