A tehetségfejlesztés társadalmi-kulturális aspektusai

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2024.3.07

Kulcsszavak:

tehetségfejlesztés, az emberiség kihívásai, etikai szempontok, 21. századi készségek, technológiai fejlődés

Absztrakt

A tehetség azonosításán alapuló fejlesztő rendszerek beválása nem bizonyított, és a hagyományos tehetségmodellek szerint tehetségesnek tekintett személyek nem feltétlenül képesek a napjainkban felmerülő komplex problémák kezelésére. Az emberiség előtt álló kihívásokra tekintettel egyre fontosabb az ún. transzformatív tehetségek kibontakoztatása, akik jobb hellyé akarják tenni a világot.

A  tehetségfejlesztésben egymásnak feszülnek egyfelől a múltban gyökerező, meghaladott, de széles körben elterjedt szemléletek és gyakorlatok, másfelől a komplex, az egyén és környezete kölcsönhatására épülő szemléletek és személyre szabott gyakorlatok. Míg ez utóbbi nehezen szivárog le az általános gyakorlat szintjére, gyermekek és fiatalok élnek át kudarcokat az idejétmúlt oktatási rendszerben, és veszítik el tehetségük kibontakoztatásának lehetőségét.

A jelen és a jövő problémáinak megoldásához új alapokra kell helyezni az iskolák tevékenységét és a tehetség fejlesztését, amelyben az etikai szempontok és a kognitív sokféleség előnyeinek felismerése kiemelt szerepet kell kapjon.

Hivatkozások

Borland, J. H. (2005). Gifted Education Without Gifted Children: The Case for No Conception of Giftedness. In Sternberg, R. J. & Davidson, J. E. (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 1–19). Cambridge University Press.

Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. Harper.

Csikszentmihalyi, M. & Robinson, R. E. (1988). Culture, time, and the development of talent. In Sternberg, R. J. & Davidson, J. E. (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 264–284). Cambridge University Press.

Freeman, J. (2006). ‘Giftedness in the Long Term’. Journal for the Education of the Gifted, 29, 384–403. https://doi.org/10.4219/jeg-2006-246

Hoff, D. F. & Burke, W. W. (2017). Learning agility: The key to leader potential. Hogan Assessments.

Lipsey, M. W. & Wilson, D. B. (1993). The efficacy of psychological, educational, and behavioral treatment. American Psychologist, 48, 1181–1201. https://doi.org/10.1037/0003-066X.48.12.1181

Montuori, A. (2023). Possibilities in postnormal times. Possibility Studies & Society, 1(1–2), 157–162. https://doi.org/10.1177/27538699231172435

Reis, S. M. & Renzulli, J. S. (1982) A case for a broadened conception of giftedness. Phi Delta Kappan, 63(9), 619–620.

Renzulli, J. S. (2012). Reexamining the role of gifted education and talent development for the 21st century: A four-part theoretical approach. Gifted child quarterly, 56(3), 150–159. https://doi.org/10.1177/0016986212444901

Sternberg, R. J. (2021). Transformational vs. Transactional Deployment of Intelligence. Journal of Intelligence, 9(1), 15. http://dx.doi.org/10.3390/jintelligence9010015

Sternberg, R. J. (2023). The educational intervention gifted children need most: To become wise, not just smart. Gifted Education International, 39(3), 426–442. https://doi.org/10.1177/02614294221138457

Sternberg, R. J., Chowkase, A., Desmet, O., Karami, S., Landy, J. & Lu, J. (2021). Beyond Transformational Giftedness. Education Sciences. 11(5), 192. https://doi.org/10.3390/educsci11050192

Toffler, A. (1970). Future Shock. Random House.

Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. John Wiley & Sons.

Weinhandl, R., Mayerhofer, M., Houghton, T., Lavicza, Z., Eichmair, M. & Hohenwarter, M. (2023). Mathematics student personas for the design of technology-enhanced learning environments. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 18.

##submission.downloads##

Megjelent

2025-03-06

Hogyan kell idézni

Gyarmathy, Éva. (2025). A tehetségfejlesztés társadalmi-kulturális aspektusai. Pedagógusképzés, 22(3), 118–125. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2024.3.07

Folyóiratszám

Rovat

Eszmecsere