A szakmai könyvklub mint a pedagógusképzés sajátos tanulási környezete

Szerzők

  • Zita Dobrova ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Neveléstudományi Intézet
  • Judit Szivák ELTE Pedagógiai és Pszichológia Kar

DOI:

https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2020.1-2.01

Kulcsszavak:

könyvklub, tanulási környezet, pedagóguaképzés, szakmai fejlődés

Absztrakt

A közös olvasmányfeldolgozás különböző formái, köztük a könyvklubok kiváló lehetőséget nyújtanak arra, hogy a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődését annak bármelyik szakaszában támogassák: kapcsolatba kerülhessenek saját gondolataikkal, felismerhessék egy adott pedagógiai helyzettel kapcsolatos érzelmeiket, ráláthassanak viselkedésük, attitűdjük gyökereire, majd felismeréseiket megosztva közös jelentésteremtésbe kezdhessenek. Jelen írás először a könyvklubok módszertanának elemeit mutatja be, a szakmai könyvklubra mint a pedagógusképzésben is megjelenő, sajátos, progresszív elemeket tartalmazó tanulási környezetre tekint. A jellemzés tizenhat, az utóbbi húsz évben megjelent nemzetközi szakirodalom eredményeinek összegzése alapján készült. A bemutatás kitér arra, hogy ez a tanulási környezet hallgatóközpontú, lehetőséget nyújt a közösségi tudásépítésre, számol az érzelmek és a motiváció szakmai fejlődésben betöltött szerepével, segíti a horizontális kapcsolatok kiépítését a tudáselemek, a tanulási környezet és a tágabb társadalmi környezet között, illetve – végezetül –, hogy sikeresen támogathatja a pedagógushallgatók szakmai fejlődését.

Szerző életrajzok

Zita Dobrova, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Neveléstudományi Intézet

Doktorandusz

Judit Szivák, ELTE Pedagógiai és Pszichológia Kar

Habilitált egyetemi docens

##submission.downloads##

Megjelent

2020-06-30

Hogyan kell idézni

Dobrova, Z., & Szivák, J. (2020). A szakmai könyvklub mint a pedagógusképzés sajátos tanulási környezete. Pedagógusképzés, 19(1-2), 5–25. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2020.1-2.01

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok