Kulturálisan különböző tanulás- és tanításértelmezések kapcsolata az oktatással

Szerzők

  • János Gordon Győri Egyetemi docens, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Központ

DOI:

https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2009.2-3.04

Absztrakt

A tanulás és tanítás szoros kapcsolatban áll azzal a kulturális kontextussal, amelyből létrejön és amelyért működik. Jelen tanulmányban azt mutatjuk be, hogy a kultúra egyes alapvonásai miképpen tükröződnek a formális oktatásban. A kulturális jellegzetességek bemutatása előtt az oktatás univerzális, biológiai-evolúciós alapjait taglaljuk, hogy látható legyen, mik azok a leglényegesebb alapok, amelyek az emberi tanulás és tanítás folyamatait kulturális jellegzetességeikkel együtt mégis azonossá teszik mindenütt a világon. Csak ezt követően taglaljuk a szülői nevelési nézetek kulturális különbségeinek jelentőségét, a gyerekek independenciára nevelésének kérdését az euro-amerika, és interdependenciára nevelését a kelet-ázsiai kultúrában. Foglalkozunk a gyerekkori verbális szocializáció és az intellektuális fejlesztés kulturális kérdéseivel, rávilágítunk a dicséret és a bírálat, a versengés és együttműködés, illetve a tanulási megközelítésmódok kulturális különbségeire kelet és nyugat között. Azt kívánjuk érzékeltetni, hogy a kulturális aspektusok figyelembe vétele nélkül nem lehet teljes a pedagógiai jelenségek leírása és megértése, illetve a tanárok gyakorlati munkája. Mindezzel a pedagógia kulturalizációjához igyekszünk hozzájárulni, ami a magyar oktatási gondolkodásban jelen munka írásakor még nem zajlott le.

 

Információk a szerzőről

János Gordon Győri, Egyetemi docens, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Központ

 

 

##submission.downloads##

Megjelent

2009-09-30

Hogyan kell idézni

Gordon Győri, J. (2009). Kulturálisan különböző tanulás- és tanításértelmezések kapcsolata az oktatással. Pedagógusképzés, 7(2-3.), 61–86. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2009.2-3.04