Középiskolás tanulók szaktárgyi szövegértésének mérése az érettségi vizsga tükrében
PDF

Kulcsszavak

szövegértés, szaktárgyi szövegértés, történelem, érettségi vizsga

Hogyan kell idézni

Simon, V. (2024). Középiskolás tanulók szaktárgyi szövegértésének mérése az érettségi vizsga tükrében. Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció, 12(2), 49–69. https://doi.org/10.21549/NTNY.45.2024.2.3

Absztrakt

Jelen pilotvizsgálat tizenkettedikes tanulók történelem szaktárgyhoz kapcsolódó szövegértési szintjének vizsgálatát tűzte ki célul, majd kísérletet tett annak feltérképezésére, hogy a kapott eredmények milyen összefüggésben vannak az általános szövegértési szinttel és a történelmi háttértudással. Ehhez a kísérleti személyek írásbeli magyar nyelv és irodalom, valamint történelem érettségi vizsgájának eredményei kerültek összevetésre a saját fejlesztésű mérőeszköz megoldásaival. Az eredmények alapján elmondható, hogy a szövegtípus fajtája befolyásolhatja a szövegértés eredményességét. A történelem tantárgyhoz kapcsolódó táblázat esetében jobb eredményt értek el a vizsgált tanulók, mint a forrás és az ábra esetében. Megállapítható továbbá, hogy közepes szintű korrelációs kapcsolat mutatható ki a történelmi szövegértési teszt és a magyar nyelv és irodalom érettségi szövegértési eredményessége között, valamint hogy a történelmi szövegértési teszt eredménye erősebb fokon korrelál a történelem érettségi vizsgafeladatainak átlagos eredményével, mint a magyar nyelv és irodalom szövegértési feladatsor átlagos eredményével. Feltételezhető, hogy a vizsgált tanulók körében a történelem tantárgyhoz és feldolgozandó szövegeihez kapcsolódó szövegértési képességszint jelentősen befolyásolja a történelmi feladatsor eredményes megoldását.

https://doi.org/10.21549/NTNY.45.2024.2.3
PDF
Copyright (c) 2024 Szerző

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.