Absztrakt
A felsőoktatás mint munkahely, illetve az oktatók helyzete jelentősen megváltozott az elmúlt évtizedekben. A felsőoktatás expanziója, diverzifikálódása, szolgáltató irányba történő elmozdulása következtében az oktatóknak többféle és újfajta szerepkörnek kell megfelelniük, így munkájuk során számos stresszforrásnak vannak kitéve. Tanulmányunkban a Közép-Kelet-Európai (KKE) oktatók egészségét és jóllétét befolyásoló munkahelyi tényezőket vizsgáljuk. Fő kérdésünk, hogy milyen nehézségekkel kell megküzdeniük a régió oktatóinak munkájuk során, s mik azok az erőforrások, melyek hozzájárulnak jóllétükhöz. További kérdéseink, hogy melyek azok az intézményi tényezők, melyek javít(hatják) vagy éppen rontják jóllétüket, illetve egyéni szinten milyen módon képesek megküzdeni a munkahely okozta stresszel. E kérdések vizsgálatához elméleti háttérként a munkakövetelmények és erőforrások elméletét (JD-R theory) alkalmaztuk, s fókuszcsoportos interjús kutatást végeztünk magyarországi, illetve határon túli kisebbségi magyar intézményekben dolgozó oktatókkal (N=41). Eredményeink szerint a legfontosabb munkahelyi nehézségek, kihívások és erőforrások az oktatói szerepkörökhöz, a munkaterheléshez, az interperszonális kapcsolatokhoz, a menedzsment támogatásához és az infrastrukturális feltételekhez kapcsolódnak.