Absztrakt
Az inkluzív felsőoktatás és az inkluzív pedagógiai módszerek használata, hallgatói lehetőségek a felsőoktatásban egyre jobban kutatott témák, azonban kevés kutatás irányul az oktatók feladataira, tanulási lehetőségeire, az oktatói oldal bemutatására. Jelen cikk nemzetközi szakirodalomra épülő elemző áttekintés, elméleti munka, amely a felsőoktatásban dolgozó oktatók gyakorlatát az inklúzió oldaláról közelíti meg. Érvényesül benne az oktatók szerepe és gyakorlata, illetve az oktatók felkészítése az erre irányuló munkára. Elemzési szempont volt az inkluzív felsőoktatás szemlélete, a fogyatékossággal élő hallgatók támogatása, az intézményi és oktatói megoldások számbavétele nemzetközi szakirodalom alapján. A forrásgyűjtés során az EBSCO és az ERIC adatbázisokra támaszkodtunk. Kiválasztási szempont volt, hogy a cikkek 2010 után kerüljenek publikálásra, és empirikus kutatást közöljenek. A nemzetközi szakirodalom elemző áttekintése alapján az inkluzív felsőoktatás megteremtése érdekében az oktatók számára elsősorban intézményi továbbképzéseket szerveznek, melyek támogatják az oktatók munkáját, amikor fogyatékossággal élő hallgatót oktatnak, és emellett szakmai közösséget is létrehoznak. Azokban az esetekben, amikor nem érhető el ilyen képzés, az oktatók nagy mértékben támaszkodnak saját kreativitásukra, szakmai segítségért kollégáikhoz, fogyatékosügyi szakértőkhöz fordulnak, illetve bevonják tanulási folyamatuk alakításába az érintett fogyatékossággal élő hallgatókat is.