Absztrakt
Ebben az írásban a súlyos-halmozott fogyatékossággal élő személyek zenebefogadásával kapcsolatos kutatássorozat 2013–2022 között zajló folyamatát szeretnénk bemutatni. A súlyos-halmozott fogyatékossággal élő emberek kognitív képességeinek feltárása eddig nem sok figyelmet kapott. Mivel a többszörös fogyatékosság az információszerzés és a tudásszervezés folyamatait erőteljesen befolyásolja, nevelésük és oktatásuk, sőt életminőségük javításának alapvető feltétele ezeknek a sajátos tudásrendszereknek a feltérképezése. Az ipolytölgyesi Szent Erzsébet Otthon lakói körében népszerű Kokas-módszeren alapuló foglalkozások tapasztalatai alapján súlyos-halmozott fogyatékossággal élő, súlyos értelmi fogyatékosként diagnosztizált személyek közül többen szenvedélyes zenehallgatókká váltak. Mivel a zenebefogadás összetett intellektuális tevékenység, kutatásaink fókusza a zenebefogadás folyamata: a zenebefogadó mozdulatok és a kognitív funkciók, valamint a társas képességek felmérése. A kutatás egy hosszabb előkészítő folyamat után videóelemzésekkel folytatódott. Ez a dolgozat összesen négy nagyobb és két pilot kutatás, és ezek elméleti hátterének leírására vállalkozik, mint a konstruktivista tanuláselmélet, a polivagális elmélet, a vitalitási affektusok és a később kifejtésre kerülő embodied music cognition. A kutatások mellett célunk a célcsoportra kidolgozott kutatási módszerek és eszközök (mikroanalízis, Neurosky Mindwave EEG, optical flow módszer) leírása is.