Absztrakt
Az óvodáskorú gyermekek IKT használata otthoni és óvodai környezetben egyre nagyobb hangsúlyt kap a nemzetközi tudományos kutatásokban. Ezek nemcsak a jelenség leírására, hanem a gyermekek hétköznapjaira, fejlődésére, az intézményes nevelés eszköz- és módszertanára gyakorolt hatásának közvetett és közvetlen úton történő megismerésére is irányulnak. Ugyanakkor mindezekről a kutatási problémákról keveset tudunk hazai kontextusban. Ezért egy nagyváros óvodáiban szülők megkérdezésével végzett kutatásunkkal (Hódi, Tóth, B. Németh, & Fáyné Dombi, 2019) arra törekedtünk, hogy minél átfogóbban megismerjük az óvodáskorúak IKT-használatának szokásait, s szüleik erről való gondolkodását. Jelen tanulmányban a szülők vélekedéseit mutatjuk be az óvodapedagógusok és a gyermekek csoportszobai IKT-használatáról, vizsgáljuk az intézményi IKT-eszközhasználat gyakorlatának óvodaválasztást befolyásoló szerepét, valamint a gyermekek digitális eszközökkel való fejlesztésének és fejlődésük nyomon követésének támogatottságát. Eredményeink szerint a szülők több mint fele negatívan viszonyul a pedagógusok, háromnegyede pedig a gyermekek csoportszobai IKT-eszköz használatához. A szülők jellemzően hangot adnak az elutasítás vagy a támogatás okának, sokan közülük csak feltételekkel elfogadók az IKT eszközök használatával kapcsolatban mind a pedagógusok, mind a gyerekek esetében, véleményüket leggyakrabban az arra szánt idő, a tevékenység jellemzői, a tartalmak és a módszerek mentén fogalmazzák meg. Eredményeink szerint az intézményi IKT-használat óvodaválasztásban betöltött szerepe marginális. Elenyésző számú szülő körében szempont az IKT-eszközök jelenléte és használata a foglalkozásokon. A szülők markáns hányada (44,7%) elfogadja az IKT-t mint alkalmas eszközt a gyermekek fejlődésének nyomon követésére. Hasonló azoknak az aránya (43,7%), akik támogatják a gyermekek technológiával támogatott képességfejlesztését. Eredményeink hozzájárulhatnak a szülők és óvodapedagógusok, óvodák értékeinek, gondolkodásának közelítéséhez, az előrevivő párbeszédek kialakításához.