Kritikai pedagógia kísérletek lehetőségei és korlátai a büntetés-végrehajtásban
PDF

Kulcsszavak

kritikai pedagógia
büntetés-végrehajtás
büntetés-végrehajtási korrekciós nevelés
börtönpedagógia

Hogyan kell idézni

Ivanics, Z. (2021). Kritikai pedagógia kísérletek lehetőségei és korlátai a büntetés-végrehajtásban. Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció, 9(1), 16–28. https://doi.org/10.21549/NTNY.32.2021.1.2

Absztrakt

A kritikai pedagógia egy olyan nevelési irányzat, melynek központi célkitűzése a kritikai öntudat fejlődésének támogatása, méghozzá elsősorban a társadalmi problémák párbeszéden alapuló feltárása, megértése révén. A megközelítés lényegi vonása, hogy a tanulási folyamatot demokratikus alapokon, az oktatók és résztvevők egyenlő partnerségére építve képzeli el. E szemlélet gyakorlatba való átültetése még a szokványos oktatási formációk keretében is meglehetős kihívásokkal terhelt feladat. Hatványozottan így van ez egy olyan intézményben, melynek feladata, hogy társadalmi kontroll funkciót lásson el a bűnelkövetők elzárása, valamint ideális esetben a társadalomba történő visszavezetése révén. A börtön szigorú hierarchián és feltétel nélkül elvárt engedelmességen alapuló totális intézmény, ahol a kezdetektől fogva jelen van az elkövetők megjavítására, korrekciójára irányuló szándék. A tanulmány a kritikai pedagógia és a korrekciós nevelés pedagógiai alapkoncepcióját összevetve, továbbá a kritikai pedagógia elvein alapuló oktatási programok tapasztalatait felhasználva mutatja be a nevelés lehetőségeit és korlátait a büntetés-végrehajtás keretei között.

https://doi.org/10.21549/NTNY.32.2021.1.2
PDF
Copyright (c) 2023 Szerző

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.