Nagypolgári és nemesi leánygyermek-ábrázolás a Millennium korának társasági festészetében
PDF (Magyar)

Keywords

ikonográfia
gyermekkor-történet
a leánynevelés története

How to Cite

Támba, R. (2023). Nagypolgári és nemesi leánygyermek-ábrázolás a Millennium korának társasági festészetében. Education Sciences | Education – Research – Innovation, 5(4), 81–101. https://doi.org/10.21549/NTNY.20.2017.4.5

Abstract

Tanulmányomban a nagypolgári és nemesi leánygyermek-ábrázolás dualizmuskori gyakorlatában fellelhető gyermekszemléleti mintázatok feltárására vállalkozom a társasági festészet vonatkozásában, Vastagh György, Innocent Ferenc és László Fülöp leányportréira összpontosítva. Elemzéseim során a könyvemben (Támba, 2017, pp. 79–122) vázolt kutatásmódszertani eljárást követem. A képelemzések struktúráját Erwin Panofsky (1955) ikonográfiai-ikonológiai modellje, illetve annak a Mietzner & Pilarczyk (2013, p. 36) szerzőpáros által továbbgondolt változata adja, a társadalmi tudat- és tapasztalatformák feltárására irányuló szemléletmódot Norbert Schneider (é. n.) munkái szolgáltatják, az elemzés társadalomtudományi irányultságú szempontjait pedig Sztompka (2009) és Goffman (1956) nyújtják. Írásomban arra a kérdésre keresem a választ, hogy a festők milyen külsődleges jegyekkel, önreprezentációs eszközökkel (ld. Goffman, 1956, pp. 10–14), létmotívumokkal, létmetaforákkal és szimbólumokkal érzékeltették az ábrázoltakra vonatkozó gyermekkép és gyermekfelfogás (ld. Pukánszky, 2005, pp. 9–10) jegyeit.

https://doi.org/10.21549/NTNY.20.2017.4.5
PDF (Magyar)
Copyright (c) 2023 Szerző

Downloads

Download data is not yet available.